Počasí dnes17 °C, zítra22 °C
Pátek 29. března 2024  |  Svátek má Taťána
Bez reklam

POLITICKÁ KORIDA: Podzemní parkování pod Velkým náměstím. Má vůbec cenu ho plánovat?

Velké podzemní parkoviště, které pojme až 260 automobilů. Zní to dobře… Má však cenu něco podobného vůbec plánovat, když rekonstrukce Velkého náměstí stojí? Hradec Králové si nechal koncem roku vypracovat studii, ta ukázala, že je vybudování možné. Naopak proti jsou východočeští archeologové. Hradecká Drbna oslovila jednotlivé zastupitelské kluby, aby se zeptala na jejich názor.

OTÁZKA: Má cenu plánovat podzemní parkoviště pod Velkým náměstím, když ještě není vyřešená ani jeho samotná rekonstrukce?

Odpovědi nejsou redakčně upraveny a jsou řazeny podle data a času doručení do redakce. Neodpověděli Lubomír Štěpán (KSČM), Aleš Dohnal (Piráti) a Zdeněk Fink (HKD).


Martin Hanousek (Zelení)

Já mám k nápadu na realizaci podzemního parkování pod Velkým náměstím docela jasný názor. Podle mne to je myšlenka špatná a nerealistická. Souhlasím s názory památkářů, archeologů, že by se jednalo o brutální zásah do historické situace náměstí. Parkování na náměstí je jistě třeba upravit, aby maximum aut parkovalo v parkovacích domech v okolí (Krajský úřad, nově Gayerova kasárna). Na náměstí by se měla zdržovat pouze auta na krátkodobé parkování pro nutné zásobování nebo například návštěvníky restaurací. Také finančně je parkovací dům pod náměstím zcela mimo finanční možnosti města. Měly bychom se zaměřit na potřebnější projekty. A více energie věnovat i samotné rekonstrukci povrchu náměstí.

Pavlína Springerová (HDK)

HDK odmítá výstavbu podzemního parkoviště v historickém srdci města. Považujeme to za nesmírně rizikový projekt odporující současným trendům i mezinárodním závazkům vůči ochraně kulturního dědictví. Naše stanovisko je založeno na třech zásadních argumentech: projekt může fatálně ohrozit statiku okolních domů, provedené sondy v žádném případě nemohly komplexně prozkoumat archeologický potenciál a dále se jedná o finanční dobrodružství, které si naše město nesmí dovolit. Jsme přesvědčeni, že riziko dané neprozkoumanými geologickými a archeologickými poměry je příliš vysoké a povede k dramatickému nárůstu ceny. Ostatně již studie z roku 2008 jasně říká, že lokality Mariánský kostel a Velké náměstí „jsou bezesporu velmi rizikovými variantami“ z pohledu geologie i archeologie.

Prostor náměstí musí být co nejdříve komplexně rekonstruován a taktéž musí dojít k vyřešení problematiky parkování. Proto je nyní třeba vzít všechny existující varianty parkování, vyhodnotit je v kontextu současné situace a nalézt nejlepší způsob parkovací obslužnosti Velkého náměstí, byť by se jednalo o řešení zahrnující několik menších a provázaných projektů.

Alexandr Hrabálek (ODS)

Určitě má. Rekonstrukce Velkého náměstí sestává ze 6 etap a tou předposlední by mohlo (zdůrazňuji, že mohlo!) být vybudování podzemního parkoviště. Ano, jsou určitě skupiny obyvatel, zástupců spolků a aktivistů, kteří tento nápad dopředu bourají, ale jsou i skupiny, bohužel méně hlučné, které tento nápad vítají. Řešení parkování na tomto místě se vyřešit musí a parkování pod zemí je zkrátka jednou z možností. Ale zdůrazňuji, město nic nebuduje, nic nestaví a rozhodně nevyhodilo miliony, jak nám někteří podsouvají. Tento projekt je vizionářský, ale také velmi drahý a město na něj v současné době rozhodně nemá prostředky. My ale věříme, že je dobré mít i takovou variantu připravenou, protože jednou by se zkrátka mohla hodit a třeba se s ní zanedlouho budou chlubit i ti, kteří ji nyní jednoznačně zavrhují. Zkrátka, štěstí přeje připraveným!

Anna Maclová (Koalice pro Hradec)

Odpověď na tuto otázku vyjádřím celou řadu dalších. Vyřeší podzemní garáže problémy s dopravou v klidu v historickém centru města? Nezopakuje se stav na Pivovarském náměstí, kdy na ploše náměstí parkují auta, ačkoliv pod náměstím je parkovací dům. Naplní parkovací dům přání rezidentů mít automobil zaparkovaný v dostupné vzdálenosti od domu, bude-li parkovat např. v pátém podzemním podlaží? Moderním trendem západních metropolí je odvést auta z centra. Londýn, Kodaň a další města nevytváří pro auta v centru parkovací místa a vjezd jim ztěžují. Musí město Hradec Králové řešit dopravu opačným způsobem než nepoměrně větší města? Jaká bude skutečná cena na jedno parkovací místo? Jaké budou provozní náklady podzemního parkoviště?

Jiří Langer (ANO)

Samozřejmě, že plánovat podzemní parkoviště cenu má. Je jenom potřeba si ujasnit, jak je to vymyšlené. Po cca 15ti letech marných snah o celkovou rekonstrukci VN jsme se dohodli na tom, jak postupovat. Proto byl vymyšlen systém etapizace, kdy by se měly jednotlivé etapy navzájem podporovat v čase. Dohodli a rozhodli jsme se ve vedení města, že tzv. nultá etapa bude oprava – výměna dlažeb v podloubí. Toto nebylo v celkové rekonstrukci nikdy uvažováno.

Potom bychom rádi využili stávajícího územního řízení na celé VN a cestou jeho zúžení na ul. V Kopečku, Rokytanského a náměstí Jana Pavla II. pak provedli opravy-rekonstrukce těchto etap označených v našem projektu 1-3.Toto vše by se dalo realizovat v období cca 2 let. Po provedených průzkumech jsem ale přesvědčen, že podzemní parkoviště je možné vybudovat, a to jako etapu č.4 a po jeho vybudování dokončit rekonstrukci celého náměstí v intencích stávající PD, ale s omezeným počtem parkovacích stání na povrchu.

Jde jenom o to celou situaci politicky nezneužívat a rozhodnout ve prospěch občanů města HK. Nejsem si jist, že si někde v Evropě, ve městech, kde je podzemní parking vybudován, rovnou lidé vlasy z hlavy…

Hodnocení článku je 76 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto MMHK

Štítky Velké náměstí, Hradec Králové, parkoviště, plán, studie, politická korida, zastupitelé, názor, politika, parkování, rekonstrukce, projekt, Drbna.cz, Lubomír Štěpán, KSČM, Zdeněk Fink, Hudební divadlo Karlín

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

POLITICKÁ KORIDA: Podzemní parkování pod Velkým náměstím. Má vůbec cenu ho plánovat?  |  Drbna  |  Hradecká Drbna - zprávy z Hradce a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.