Alzheimerovou nemocí a dalšími demencemi je v Česku postiženo více než 150 000 lidí a odhaduje se, že během následujících dvaceti let stoupne jejich počet na dvojnásobek. Domovů se speciální péči je nedostatek, ty stávající evidují desetitisíce odmítnutých žadatelů. Státu tak pomáhají v péči o takto nemocné soukromá zařízení.
Mgr. Magdaléna Tarcalová je generální ředitelkou společnosti Alzheimercentrum - jednoho z největších privátních poskytovatelů služeb pro osoby s Alzheimerovou chorobou a stařeckou demencí v České republice. Celkem jich do skupiny patří čtrnáct, včetně Alzheimercentra v Pardubicích a Filipově (u Čáslavi).
Alzheimerova choroba je pro mnoho lidí stále dost neznámé slovní spojení. Často neví, co si pod ní představit. Mnoho seniorů nyní žilo dlouho kvůli pandemii v domácí izolaci. Jak ji lze rozpoznat?
Není to vždy snadné. Klient obvykle poruchu sám nerozpozná, nebo se stydí a příznaky maskuje. Mírné poruchy myšlení a zapomínání jsou často okolím mylně považovány za přiměřené věku, a to i v případě závažnějších výpadků paměti. Narušených schopností si můžete všimnout nejčastěji při běžném rozhovoru. Indicií můžou být časté nepřesnosti, logické chyby v odpovědích, obtížné hledání slov při komunikaci, nevybavování si některých událostí a údajů. Klienty přivádí k lékaři nejčastěji potíže s pamětí a myšlením. Často ale upozorní na problémy lékaře spíše rodina nebo přátelé. Postupně může nemoc vést až ke změně celé osobnosti, přičemž primární poruchou bývá zhoršení poznávání, inteligence a paměti, často dochází ke změnám emocí a chování.
Je péče o klienty s Alzheimerovou chorobou náročná?
V pokročilém stádiu demence se rodina obvykle neobejde bez kvalifikované pomoci. Sama by totiž péči nezvládla. U každého klienta je projev i průběh nemoci jiný, a tak je na pečujícím, aby zvážil nakolik a jak dlouho je nemocný člověk schopen být doma sám a kdy vyžaduje neustálou přítomnost druhé osoby. Někdy nezbývá nic jiného než 24hodinová péče, kterou nabízíme ve svých čtrnácti zařízeních. V oblasti sociálních služeb působíme od roku 1996, kdy bylo otevřeno první centrum v Písku, tento rok tedy slavíme již 25 let působnosti.
Mám zájem o práci v Alzheimercentra Filipov? ZDE se dozvíš podrobnější informace.
Jak vypadá péče v Alzheimercentru?
Náš unikátní koncept péče staví na individualizovaném komplexním přístupu, respektu, úctě a profesionálních dlouholetých zkušenostech. Propojujeme tři základní pilíře: zdravotní a sociální i ošetřovatelskou péči. Klientům vytváříme nový domov, a tomu odpovídá prostředí i přístup. V Alzheimercentrech v Pardubicích, Filipově a samozřejmě i v dalších pobočkách klademe velký důraz na maximální možnou kvalitu péče a na zapojování klientů do aktivizačních terapií. Počet zaměstnanců odpovídá náročnosti poskytované péče, jejich počet je vyšší než v běžných zařízeních. Rodinná atmosféra, pocit bezpečí a pohodlí klientů je v Alzheimercentru stěžejní.
Jak je důležitý kvalifikovaný personál?
Bez vysoce kvalifikovaných zaměstnanců nemůžete nikdy nabízet vysoce nadstandardní a kvalitní služby. To víme již od samého začátku. Naše pracovníky neustále vzděláváme a staráme se o ně i v rámci firemních benefitů. Bez stále lepšího vzdělávání našich zaměstnanců, kde reflektujeme také naše zkušenosti, to ale jednoduše nejde.
Jaké profese v současné době hledáte?
Rozšiřujeme naše týmy, takže hledání sestry, ale i pečovatele či pečovatelky.
Co všechno klientům nabízíte?
Naše centrum je pobytovou službou, která nabízí unikátní koncept péče kombinující ošetřovatelskou, sociální a zdravotní péči lidem s nějakou formou demence, a to 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Součástí naší péče jsou aktivizační činnosti, které jsou poskytovány podle stupně závislosti klienta na péči a vycházejí z jeho individuálního plánu s akcentem na zachování anebo zlepšení kvality života. Zbytkové schopnosti, ať duševní nebo fyzické, podporujeme a rozvíjíme prostřednictvím terapeutických přístupů, jako je skupinové a individuální cvičení, taneční terapie, muzikoterapie, aromaterapie, canisterapie. Na uznání důležitosti vzpomínek a vzpomínání je postavena reminiscenční terapie: ta přispívá k pocitu „stále jsem to já“ tím, že si lidé vybavují pozitivní vzpomínky a zážitky z produktivního života nebo dětství. Klientům je k dispozici přímo v centru kadeřnictví či pedikúra. Podle epidemiologické situace plánujeme organizovat také kulturní akce, mezigenerační setkávání (součástí našeho jihlavského centra je také dětská skupina).
Jak lidé mohou umístit své blízké do vašeho zařízení?
Příjem nových klientů je řízený proces, zejména s ohledem na adaptační období, které je pro každého nového klienta velmi důležité. Proto přijímáme v průměru 2 nové klienty týdně. Evidujeme několik desítek žádostí o umístění a denně poskytujeme poradenství v oblasti péče o osoby s demencí. Vzhledem k tomu, že čekací doba v zařízeních sociální péče může být i několik měsíců, doporučuji všem, kteří využití této služby zvažují, třeba i v budoucnu, aby včas podali žádost. Žádost lze podat na webových stránkách www.alzheimercentrum.cz vyplněním elektronického formuláře. Na takto odeslanou žádost zareaguje sociální pracovnice a sjedná si se zájemcem osobní schůzku. Můžeme se také domluvit nejprve na osobní návštěvě s poradenstvím a prohlídkou centra a žádost můžeme podat společně.
Na jaře 2020 se během krátké chvíle změnil kvůli koronaviru svět. Osoby, které mají nevyléčitelnou Alzheimerovu nemoc, potřebují ale maximální péči a individuální přístup, lidský dotek, vidět pravidelně svoje nejbližší, se najednou ocitly v absolutní izolaci…
Byla a je to stále pro nás pro všechny náročná doba. Pro klienty a jejich rodiny zvláště. Přestali vídat prakticky ze dne na den svoje blízké – děti, vnoučata. Od začátku jsme se snažili ve všech našich centrech o maximální pracovní nasazení veškerého zdravotnického i nezdravotnického personálu. Stále dodržujeme hygienická pravidla-respirátory, roušky, rozestupy, pravidelná dezinfekce všech prostor několikrát za den. Podstatou péče o klienty s Alzheimerovou chorobou je ale slovo, dotek. Určitě se proto klientů nemůžete přestat dotýkat, samozřejmě za dodržení všech nastavených hygienicko-epidemiologických opatření a použití ochranných pomůcek. Základem komunikace u mnohých klientů je právě iniciální dotek. Tím „informujeme“ klienta, že jsme u něj, mluvíme na něj, že mu budeme pomáhat se stravou.
Co konkrétně jste museli tedy měnit?
Nejvíce organizaci práce. Zavedli jsme ihned přísná hygienická a další preventivní opatření. Například, aby klienti zůstávali na jednotlivých patrech, abychom eliminovali setkávání mezi odděleními. Bylo nutné připravit velice rychle vnitřní prostory tak, aby se klienti cítili příjemně a my jsme mohli realizovat individuální aktivity s menším množstvím klientů. Změnila se také organizace výdeje jídla, střídání směn. Spoustu věcí jsme se učili dělat jinak. Podstata je ale stejná – aby klient cítil, že nám na něm záleží, že je v bezpečí a že jsme tu pro něj.
Je u Vás probíhá vakcinace proti covidu, která postupně uvolňuje přísná hygienická nařízení?
Druhou dávkou vakcíny již máme naočkovanou většinu klientů i personálu. Klienti snáší vakcíny dobře. Komplikace jsou minimální a souvisí pouze se zarudnutím v místě vpichu. Tedy nic, co bychom již neznali, když očkujeme třeba proti chřipce.
Doufám, že vakcínou bude naočkováno co nejdříve největší množství rizikových skupin a velké části obyvatelstva. Pak se snad uvolní stále přísná platná pravidla a naši klienti budou opět moci vidět bez problémů svoje nejbližší.
Věřím, že se znovu na našich centrech bude moci díky rozvolnění rozjet pestrý život s množstvím akcí pro rodiny, klienty i personál. Rádi bychom navázali na mnoholetou tradici zahradních slavností a dalších aktivit všeho druhu.