Dnes, 09:30
Žáci středních škol a druhého stupně základních škol používají umělou inteligenci (AI) častěji než jejich rodiče nebo učitelé. Jsou také sebevědomější při hodnocení svých znalostí o AI.
Dotazníkového výzkumu se zúčastnilo více než 6700 respondentů z Česka a Slovenska. Data nejsou reprezentativní, uvedla Miroslava Hapalová ze Scio Research. Umělou inteligenci pravidelně používá pro volný čas 72 procent českých žáků, pro školní účely 69 procent. Na Slovensku využívají AI pro volný čas alespoň jednou měsíčně čtyři pětiny žáků a pro přípravu do školy 70 procent. Podle průzkumu získávají děti a dospívající informace o umělé inteligenci především z internetu, sociálních sítí a od kamarádů. Škola se jako zdroj informací o AI umístila na čtvrtém místě. Nejčastěji žáci v obou zemích používají chatbot ChatGPT.
Dotázaní rodiče spíše souhlasí s tím, že AI do školy patří a chtějí o tom být informováni. Přitom více než polovině českých a zhruba třetině slovenských rodičů by stačily jednorázové souhrnné informace. Průzkum také ukázal, že rodiče používají AI méně často než děti, zároveň hůře hodnotí své znalosti o ní.
V osobním životě používá umělou inteligenci téměř 60 procent procent českých učitelů, v práci 64 procent. Učitelé využívají AI nejčastěji pro přípravu výuky, tvorbu vzdělávacího obsahu a plánování. Přímo ve výuce nepoužívá umělou inteligenci vůbec nebo téměř vůbec 66 procent českých a 74 procent slovenských učitelů. Až třetina českých i slovenských učitelů souhlasila v průzkumu s tím, že by se žáci měli o umělé inteligenci učit, ale její využívání žáky by mělo být omezené na minimum, uvedla Hapalová.
I pro učitele jsou nejčastěji používanými nástroji umělé inteligence chatboty jako je ChatGPT. Asi třetina českých učitelů využívá i nástroje na generování plánu výuky a učebních materiálů, jako například ScioBot, lessonplans.ai, Education Copilot. Na Slovensku využívá tyto nástroje osm procent dotázaných učitelů.
Výzkumníci se zaměřili i na možné scénáře využití AI ve vzdělávání v budoucnosti. Respondenti preferovali využití AI jako podpory učitele, například coby administrativní pomoc či pro prevenci rizikového chování. Naopak možnost, že by AI nahradila učitele třeba formou hologramu, byla v průzkumu odmítaná.
Slovenské školy mají podle průzkumu s AI méně zkušeností, méně dostupných informací a téměř žádnou podporu. Proto jsou podle Hapalové zdrženlivější a opatrnější. České školy podle ní více experimentují. Širšímu využívání umělé inteligence v Česku podle dotázaných učitelů a zástupců vedení škol brání nedostatek času či například chybějící technická podpora, ukázal průzkum.
Dotazníkového výzkumu se zúčastnilo v Česku 3406 žáků základních a středních škol, 776 rodičů, 364 učitelů a 21 zástupců vedení škol.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám