Pandemie koronaviru výrazně změnila nákupního chování Čechů. Lidé chodí nakupovat méně často a v souvislosti s tím také vzrostla průměrná útrata. Strmě vzrostla poptávka po kondomech, těhotenských testech, dezinfekcích a především – po popcornu. Naopak lidé méně kupují dekorativní kosmetiku, vůně a deodoranty.
Zákazníci i obchody se dokázali nové situaci dobře přizpůsobit, ukazuje průzkum společnosti NielsenIQ. Lidé o 10 procent omezili frekvenci nakupování a naopak o 17 procent navýšili průměrnou útratu v obchodech na 351 korun.
„Maloobchodní trh prošel během roku s pandemií dramatickými změnami, které za posledních dvacet let nemají obdoby. Obchod čelil masivním výkyvům v extrémně krátkém období – od panických nákupů na přelomu února a března přes dlouhodobější posuny v nákupním chování až po nová pravidla hygieny, ochrany nakupujících a zaměstnanců či reakce na často upravované restrikce a vládní opatření,“ uvedl Karel Týra, Managing Director výzkumné společnosti NielsenIQ.
V době pandemie se mezi kamennými prodejnami nejlépe daří supermarketům a diskontním prodejnám. Útraty v drogeriích pak stouply jen o necelá dvě procenta, protože řada zákazníků nakupuje drogistické zboží v obchodech s potravinami.
Spolu s tím, jak Češi zůstávají zavřeni ve svých domovech, mění se i jejich potřeby. Po uzavření restaurací výrazně vzrostl nákup kuchyňského náčiní a surovin na vaření. Vzrostla také potřeba udržovat domácnost v čistotě, lidé až o 20 procent více nakupují čističe toalet, mopy, čističe na podlahy nebo utěrky. Nejvíc ale vzrostl nákup dezinfekcí domácnosti – o téměř 120 procent.
Zvýšil se také nákup kávovarů a zrnkové kávy. Uzavření kin pak podle autorů analýzy vedlo ve zvýšené konzumaci tortilla chipsů a popcornu (ten zaznamenal strmý nárůst o 92 procent). Naopak omezení kontaktů vedlo ke strmému propadu dekorativní kosmetiky, vůní a deodorantů. Během jarní vlny pandemie také prudce vzrostl nákup kondomů. Tržby za těhotenské testy vzrostly o 21 procent.
Analýza přítomnosti viru v nákupním centru navíc ukázala, že obchod se nestal ohniskem šíření nákazy. Analýza zjišťovala přítomnost koronaviru na frekventovaných plochách a ve vzduchu. Molekulární biolog Omar Šedý se v olomoucké Šantovce zaměřil na tlačítka při příjezdu na parkoviště, tlačítka ve výtazích, madla na eskalátorech, kliky kabin WC nebo nákupní vozíky. Ve všech případech byl výsledek negativní. „Vděčíme za to jak obrovským investicím, tak i zodpovědnému chování naprosté většiny zákazníků a rovněž detailně propracovanému pandemickému plánu. Ten jsme vypracovali po první vlně v létě loňského roku ve spolupráci s hlavní hygieničkou a dalšími odborníky. Šlo o jediný materiál svého druhu,“ sdělil Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
je to dobře, že lidi šoustají, i kdyř lepší by bylo bez prezervativú, aby nás bylo víc než .....ú