Radnice Hradce Králové spustila internetový Portál občana, jehož prostřednictvím si lidé i firmy mohou řadu úředních úkonů vyřídit na dálku elektronicky. Náklady na pořízení systému činily 4,74 milionu korun a jeho dodavatelem byla brněnská firma Techniserv IT. ČTK to dnes řekla mluvčí magistrátu Kateřina Šmídová.
Zatím si zájemci mohou vyřídit především agendy týkající se odboru majetku. Například jde o žádosti o pronájem nebytových prostor či o užívání veřejného prostranství. Prostřednictvím portálu mohou lidé požádat i o informace podle zákona 106. "Postupně se bude služba rozšiřovat i na vyřizování záležitostí v oblastech státní správy, jako je matrika, životní prostředí, osobní doklady nebo registry vozidel," uvedla mluvčí Kateřina Šmídová.
Aby zájemce mohl s úřadem elektronicky komunikovat, musí se do portálu přihlásit pomocí ověřené elektronické identity. To v současné době umožňují datové schránky, elektronické občanské průkazy či služba MojeID.
Žádosti lze na portálu podávat kdykoliv. Po přihlášení systém uživateli nabídne formuláře s automaticky předvyplněnými údaji, které úřad zná. "Občan vyplní online formulář, připojí potřebné přílohy a pak bude moci sledovat, který odbor nebo úředník má jeho žádost na starosti," uvedla tajemnice magistrátu Markéta Bartušová. Formuláře také zabrání chybnému vyplnění některých údajů.
V některých případech cesta na úřad neodpadne
Žadatel bude moci také poslat svůj komentář odpovědnému referentovi. "Přihlášený uživatel zároveň uvidí přehled svých podání, zajímavý pro něj může být i přehled jeho finančních závazků vůči městu," uvedla tajemnice. Systém také nabízí funkci upozorňující na blížící se konec platnosti dokladu nebo na termín úhrady poplatku. Do budoucna radnice počítá se zavedením platební brány, přes kterou bude možné hradit některé platby.
Do portálu lze vstoupit i bez přihlášení, což ale neumožní plnohodnotnou elektronickou komunikaci. Veřejná část portálu obsahuje přehled životních situací s návodem na jejich vyřízení. Nabízí i elektronické objednání na úřad.
Roční náklady na provoz systému radnice odhaduje na čtvrt milionu korun. Náklady na pořízení portálu i jeho provoz jsou hrazené z evropského Integrovaného regionálního operačního programu.
Některé věci ani v budoucnu přes portál vyřídit nepůjde a lidé budou muset na úřad zajít. "Týká se to především osobních dokladů, kde občané musejí absolvovat focení a doklad si samozřejmě i fyzicky převzít," uvedla tajemnice.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.