Stavebnictví Královéhradeckého kraje loni vykázalo růst o jedno procento, což představovalo nejnižší nárůst ze všech krajů ČR. Výkony největších stavebních firem v Královéhradeckém kraji dosáhly 2,64 miliardy korun. V krajském porovnání to byl druhý nejnižší objem. Nižší výkony vykázaly jen stavební podniky v Karlovarském kraji. Údaje se týkají firem s více než 50 zaměstnanci. V celé ČR stavební výroba velkých firem loni vzrostla o 15 procent. Vyplývá to z předběžných dat Českého statistického úřadu.
Nízká výkonnost stavebnictví v Královéhradeckém kraji je dána tím, že v kraji nesídlí žádná velká společnost, která by s vlastními lidmi stavěla například dálnice, metro či jiné velké stavby s hodnotami v miliardách korun. V nízkém výkonu se projevuje i to, že republikově významná stavební společnost BAK v roce 2015 přesunula své oficiální sídlo z Trutnova do Prahy. Předloni BAK dosáhl obratu 1,8 miliardy korun.
Přes mírný růst výkonů firmám v kraji, které sleduje ČSÚ, loni klesl počet zaměstnanců o osm procent na 1384 osob. I mírný růst výroby při nižším počtu pracovníků tak znamenal nárůst produktivity stavebních firem o 9,5 procenta.
Průměrná hrubá mzda zaměstnanců ve stavebnictví kraje loni meziročně vzrostla o 7,2 procenta na 28.784 korun. Za celostátním průměrem však mzdy značně zaostávaly, mezi kraji šlo o druhou nejnižší průměrnou mzdu. V celé republice mzdy ve stavebnictví meziročně vzrostly o 7,8 procenta na 37.182 korun.
K hlavním investorům v regionu patří Královéhradecký kraj, který investuje především do silnic. Tento týden kraj oznámil, že letos bude do oprav a staveb silnic investovat 1,5 miliardy korun po loňských 1,1 miliardy korun. Další zhruba jednu miliardu letos v kraji do svých silnic prvních tříd investuje Ředitelství silnic a dálnic ČR.
Kromě silnic je největší veřejnou stavbou v kraji přestavba krajské Oblastní nemocnice Náchod za 1,344 miliardy korun bez DPH. Nemocnici od loňského jara staví sdružení firem Geosan Group a BAK.
K významným připravovaným průmyslovým projektům patří stavba továrny na autodíly za více než dvě miliardy korun společnosti Karsit Automotive z Jaroměře. Továrna by měla být v průmyslové zóně u Dvora Králové nad Labem, firma o její stavbu v zóně usiluje od roku 2016. Stavební řízení je však nyní přerušené, protože jedna z obyvatelek podala námitku na podjatost dvorské radnice. Věc nyní řeší krajský úřad.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.