Hradec Králové a Pardubice. Města, která jsou od sebe necelých 15 kilometrů. Zatímco to první je považováno za město autobusové dopravy, to druhé za město vlakové. Obyvatelé Hradce ale doufají, že se vlaková situace zlepší na úroveň Pardubic. Plány na zrychlení vlakové dopravy z Hradce již jsou, zatím ale jen na papírech.
Rychlíkem se z Hradce do Prahy dostanete za 1 hodinu a 40 minut, což je nejrychlejší přímá linka na hlavní nádraží. Z Pardubic se do hlavního města podíváte ale již za 53 minut. Samozřejmě, vlakový spoj z vedlejšího města má do Prahy rychlejší a kratší spojení nicméně zároveň, paradoxně, dražší.
Hradec má sice s Prahou přímé spojení po dálnici D11 a na Černý most se cestující z terminálu dostanou autobusem do hodiny. Jenže statistika je neúprosná. Autobusová doprava oproti té vlakové upadá. Cesta vlakem je pro mnoho cestujících příjemnější. Pardubice se mohou pyšnit silnou konkurencí na kolejích. Regio jet, který v Hradci před lety působil na autubosových linkách ale skončil, jelikož bylo evidentní, že lidé radši pojedou vlakem, ačkoliv bude jejich cesta o 40 minut delší.
Leoexpress i Regio jet se staly konkurencí Českých drah, a na kolejích v Pardubicích tak vzniká boj, z kterého těží pouze zákazník. V Hradci ale na kolejích zatím konkurence neexistuje. Zlepší se to do budoucna? Ani jedna soukromá společnost se zatím na dotaz, zda do budoucna plánuje se společností vstoupit do Hradce, neodpověděla. Jistě se ale uvažuje o tom, že by jízda z Hradce do Prahy byla rychlejší.
Cílem je zkrátit tuto cestu na 55 minut do stanice Praha – Vysočany a 62 minut na hlavní nádraží. Mezi Velkým Osekem a Hradcem Králové přibude kvůli tomu jedna kolej. Urychlit by to mohla plánovaná dvojkolejka u Chlumce nad Cidlinou. Jenže stavět by se mělo začít až tak za 6 let.
Zatím ale Hradečákům nezbývá nic jiného. Pokud chtějí být na hlavním nádraží v Praze co nejrychleji, vyplatí se jim dokonce jet vlakem z Hradce do Prahy s mezizastávkou v Pardubicích. Tato trasa trvá necelou hodinu a půl, tudíž ještě rychleji než přímou cestou z Hradce do hlavního města. Je ale nutné dodat, že si cestující výrazně připlatí, takže se to v mnoha ohledech nevyplatí.
Realizace stavby by v takovém případě mohla probíhat v období let 2025–2030,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Zda to tak opravdu bude, se uvidí za pár let.