Stavba zhruba 16 km dlouhého úseku dálnice D11 od Kuklen po Smiřice zatím běží podle harmonogramu. Zatímco na úseku Kukleny – Předměřice se nyní realizují přeložky inženýrských sítí, od Předměřic po Smiřice je stavba prakticky již celá založena a u Trotiny se stavějí pilíře nejdelšího mostu celého úseku.
Stavba dálnice D11 od Kuklen po Smiřice je rozdělena na dva úseky a v konsorciu je realizují společnosti Eurovia, Metrostav a Swietelsky. Na prvním úseku z Kuklen po Předměřice probíhají nyní především práce na přeložkách inženýrských sítí. „Ve srovnání se zbytkem stavby je samozřejmě okolí Hradce plné vodotečí a přeložek závlah nebo inženýrských sítí vedoucích elektřinu, plyn, vodu či optické kabely.
"Dálnici musejí všechny sítě podcházet kolmo ke stavbě, takže v okolí Hradce Králové se pracuje nyní především na těchto přeložkách,“ vysvětluje ředitel závodu Čechy východ společnosti Eurovia CS Michal Šumpík. Stavbaři musejí často při stavbě spolupracovat i se zemědělci, kteří potřebují zavlažovat pole, která přímo navazují na prostor stavby a přerušení dodávek vody by mohlo představovat velké riziko pro úrodu.
Zemní založení stavby, které obsahuje zejména přesuny velkého množství zeminy, začne na tomto prvním stavebním úseku už v průběhu srpna 2019. Jen pro představu: na celém úseku 1106 od Hradce po Smiřice by měly být přesunuty téměř 2 miliony kubíků zeminy.
Druhý úsek stavby 1106 z Předměřic po Smiřice je nyní už stavebně založen. Přesuny zeminy budou letos z větší části dokončeny a stavbaři se soustředí na budoucí odvodnění dálnice pomocí instalace kapacitních vodotečí a zakládání nadzemních prvků. „Tím největším je nejdelší, 420 metrů dlouhý, most úseku u Trotiny.
"Na místě jsem se přesvědčil, že zakládání mostních pilířů, které právě probíhá, je velmi náročný proces. Předcházejí mu mimo jiné i laboratorní zkoušky zeminy,“ říká senátor Jaroslav Malý. Experti před i při zakládání pilířů odebírají do pytlů vzorky zeminy, které následně v laboratoři zkoumají.
Například zjišťují, jak moc je tamní zemina stlačitelná a zda je nutné její okolí zpevnit třeba kamenivem. Na místě nyní pracuje několik jeřábů, válců nebo vrtných souprav a vibračních beranidel. Založení mostů, které je prováděno pomocí železobetonových pilot, sahá až do hloubky 10 m.
Na stavbě se momentálně pohybuje zhruba 300 lidí a 60 nákladních vozů. Do konce roku 2019 má být hotová většina zemních prací, při níž se počítá až s dvojnásobným počtem pracovníků. "Řada prvků, které jsou nyní vidět, před otevřením dálnice zcela zmizí. Třeba některé velké deponie ornice a podorniční zeminy jsou dočasné. Po finálních úpravách bude tento materiál navezen na náspy, oset travou a osázen stromy," vysvětluje Šumpík. Stejně tak zmizí kontrolní geodetické body, které nyní viditelně „čouhají“ z budoucí dálnice v podobě oranžových trubek.