Do osmimiliardového tendru Královéhradeckého kraje na výběr autobusových dopravců se přihlásilo devět dopravních firem. Vítězové budou zajišťovat dotovanou linkovou autobusovou dopravu v kraji od roku 2020 do roku 2030. Kraj vypsal výběrové řízení loni na konci října, uzávěrka pro podání nabídek byla dnes odpoledne. Zakázka je finančním objemem největší v historii kraje.
„Nyní začne proces posuzování a hodnocení nabídek, který bude trvat v řádu týdnů. Zároveň jsme obdrželi jednu námitku, kterou vypořádáme v zákonné lhůtě 15 dnů," řekl náměstek hejtmana pro dopravu Martin Červíček (ODS). Parametry nabídek ani obsah námitky kraj nekomentoval.
Zakázka je rozdělena na osm územních oblastí. Soutěží se o dopravu na Broumovsku, Náchodsku, Novoměstsku, Rychnovsku, Trutnovsku, Královédvorsku, Hradecku a Jičínsku.
Kraj předpokládá, že po vyhodnocení tendru budou mít vítězné firmy na přípravu zahájení dopravy pro kraj zhruba rok. Vlastní plnění zakázky by mělo začít od změny jízdních řádů v září 2020.
Referenční rozsah výkonu dopravy kraj stanovil na 18,4 milionu autobusových kilometrů ročně. "Aktuální součet maximální výše nabídkových cen v jednotlivých částech je pro jeden rok 716,2 milionu korun bez DPH. Zakázka počítá s nasazením 248 autobusů," uvedlo hejtmanství. Celková cena zakázky je až 7,7 miliardy korun.
Součástí zadávacích podmínek je průměrné stáří autobusů nanejvýš šest let. Ve výběrovém řízení jsou i požadavky na počet nízkopodlažních vozidel, vnitřní teplotu a čistotu, na informační servis, připojení k wi-fi či odbavení i pomocí bankovních karet. "Od nových smluv s dopravci si slibujeme především zkvalitnění poskytovaných služeb tak, abychom mohli k využívání veřejné dopravy přesvědčit větší část veřejnosti," uvedl Červíček.
Zakázku kraj připravoval již v roce 2015, tehdy měla hodnotu 5,5 miliardy korun a měla pokrývat desetileté období od ledna 2017. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ale tendr v roce 2016 pozastavil a v roce 2018 zrušil. Nynější tendr kraj vypsal loni v říjnu.
Protože kraj v původním tendru dopravce nevybral a nemohl smlouvy končící k 31. prosinci 2016 prodloužit, rozhodl se zadat dopravu od 1. ledna 2017 jednacím řízením bez uveřejnění. Kontrakty získalo 12 dopravců, kteří pro kraj už jezdili. Později se jejich počet snížil na 11.
Na konci loňského roku kraji osm z 11 dopravců vypovědělo smlouvy, a to ke konci letošního března. Dopravci po kraji požadovali více peněz, především na mzdy řidičů. Kraj se s dopravci nakonec dohodl na nových podmínkách a doprava od 1. dubna pokračuje v původním rozsahu. Kraj letos dopravcům zaplatí asi 405 milionů korun. Ročně si kraj u dopravců nyní objednává 18,5 milionu kilometrů
Kontrakty stávajícím dopravcům skončí v momentě, kdy se dopravy ujmou vítězové osmimiliardového tendru.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.