Dvě nové trolejbusové linky s čísly 4 a 21 rozšíří od 2. února síť hradecké městské hromadné dopravy. Obyvatelé části města Pod Strání budou mít další přímé spojení na hlavní nádraží a autobusový terminál, druhá nová linka bude zajíždět na sídliště Plachta, kde doposud MHD své zastávky neměla. K úpravě jízdního řádu dojde od února zároveň u linek 1, 2 a 15. Další změny tras čekají vybrané linky v průběhu první poloviny roku v souvislosti s otevřením mostu ve Svinarech nebo zprovozněním nových zastávek u Labského mostu u Aldisu.
Nové linky posílí a zavedou hromadnou dopravu do oblastí, kde v posledních letech vyrostly desítky bytových a rodinných domů se stovkami bytů. Trasa linky 4 povede od terminálu na konečnou Pod Strání přes zastávky Hlavní nádraží, OD Tesco a Atrium, Centrál, Muzeum, Magistrát města, Komenského, Zimní stadion, Hotel Garni, Futurum, Na Brně a Palachova. „Od křižovatky Brněnské s Palachovou ulicí je nové trolejové vedení až na konečnou Pod Strání, celou trasu této linky tedy obslouží trolejbusy,“ říká ředitel hradeckého dopravního podniku Zdeněk Abraham. Vzhledem k tomu, že linky 1 a 2 pendlující mezi centrem města a Novým Hradcem Králové jezdí částečně po stejné trase jako čtyřka, dojde u nich v pracovních dnech k převedení části spojů na linku 4. „Těmto změnám předcházelo několik jednání s komisí místní samosprávy i opakovaný dopravní průzkum. Ten prokázal, že záměr použít nevytíženou kapacitu z Nového Hradce pro posílení dopravy do centra sídliště na točnu Pod Strání má smysl. Na Nový Hradec pojede v pracovních dnech 126 spojů denně, obslužnost MHD cestujícím z této lokality tedy zůstane stále velmi dobrá,“ dodává Zdeněk Abraham.
Linka 21 vyrazí z nové zastávky Plachta – U Parku přes zastávky Na Brně k zimnímu stadionu, poté objede vnitřní městský okruh ve směru Komenského, Magistrát města, Adalbertinum a zpátky stejnou trasou přes zimní stadion do výchozí stanice. „Tuto linku, která pojede přes hlavní přestupní uzly v centru města, budou obsluhovat nové trolejbusy s bateriovým pohonem. Ten použijí v úseku ze sídliště Plachta na zastávku Na Brně,“ vysvětluje Abraham. Zastávky v této části trasy linky budou zatím provizorní a jen dvě. Třetí zastávka v blízkosti areálu Technických služeb vznikne později v rámci úprav ulice Na Brně, které město připravuje.
U linky číslo 15 začne 2. února platit změna části trasy, díky které se při jízdě směrem do Plotišť vyhne dopravně přetížené křižovatce Koruna a s tím souvisejícími kolonami v přilehlé části Gočárovy třídy. Po své stávající trase pojede až na Ulrichovo náměstí, odkud se k hlavnímu nádraží nově dostane ulicemi Střelecká, Dukelská a S. K. Neumanna. Nebude tedy zastavovat v zastávce Gočárova třída, naopak cestující budou moci nastupovat i vystupovat v zastávkách Střelnice a OD Tesco a Atrium.
Další změny u vybraných linek hradecké MHD se připravují na následující měsíce prvního pololetí tohoto roku. Kromě drobných úprav časové polohy spojů se budou týkat úpravy provozu v souvislosti s otevřením nového mostu přes Orlici ve Svinarech či kolaudací zastávek Labský most. Dokončení rychlonabíjecích míst na konečné Cihelna na Slezském Předměstí umožní celodenní provoz elektrobusů na linkách 12 a 14, linku 27 čeká postupný přechod na trolejbusový provoz. Trolejbusy pomocí bateriového pohonu překonají část trasy přes Palachovu, Benešovu a Masarykovu ulici, kde není trolejové vedení. Nasazení trolejbusů bude vždy spojeno se sledováním a vyhodnocením využití přepravní kapacity vozidel.
V roce 2018 dopravní podnik pořídil devět nových trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem, které se postupně nasazují do provozu. Celková cena těchto trolejbusů byla necelých 146 milionů korun včetně DPH, na jejich pořízení společnost získala dotaci přes 95 milionů korun v rámci dotačních programů ITI hradecko-pardubické aglomerace a IROP. Nová trolejbusová trať na konečnou Pod Strání, po které bude jezdit linka čtyři, stála 20,4 milionů korun vč. DPH, dopravní podnik má na tuto investici přislíbenou dotaci ve výši více než 10 milionů korun. Výstavba měnírny Cihelna stála 16,2 milionů korun, dotace by v tomto případě mohla činit necelých pět milionů korun.
Loni městský dopravce pomocí dotace pořídil dvacet elektrobusů, s novými trolejbusy se tak podíl vozidel poháněných na elektřinu v hradecké MHD zvýší na rovných 50 %. Dopravní podnik bude letos také pokračovat v obnově svého vozového parku a z vlastního rozpočtu nakoupí deset nových dieselových autobusů. Průměrné staří vozů klesne z původních více než jedenácti let na necelých sedm let. V loňském roce přepravily autobusy, trolejbusy a elektrobusy hradecké MHD 37 030 435 cestujících, což znamená navýšení téměř o 400 tisíc osob oproti roku 2017 a jde o nejvyšší počet cestujících za posledních sedm let.