sobota 7. prosince 2019 Ambrož

Hradecká MHD má půlku vozů na elektřinu, přibývá jí cestujících

Dopravní podnik města Hradce Králové letos investoval rekordních 400 milionů korun do obnovy vozového parku. Rozhodující investici tvořil nákup 29 elektrobusů a trolejbusů. Podíl elektrovozů na vozovém parku tím vzrostl z 27 procent na téměř 50 procent a Hradec Králové se tím dostal na špičku využití elektromobility v MHD v ČR. Podniku také letos dál přibývá cestujících, řekl ředitel podniku Zdeněk Abraham.

Podnik, který si v sobotu připomíná 90 let od zahájení pravidelná přepravy cestujících v Hradci Králové, letos pořídil 20 elektrobusů za 246 milionů korun a devět trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem za 121 milionů korun. „Celkem nyní máme 23 elektrobusů, což je nejvíce v ČR," řekl Abraham. Nové vozy již na linkách jezdí. Vozy na elektrický pohon podnik pořídil i proto, že jejich nákup dotují fondy Evropské unie. Celkem má dotace činit 338 milionů korun.

Z vlastních zdrojů podnik letos nakoupil tři naftové autobusy za 16 milionů korun a vyřadil 28 nejstarších dieselových vozů. Celkem nyní vozový park MHD v Hradci Králové tvoří 129 vozů, z nichž je 66 naftových autobusů, 40 trolejbusů a 23 elektrobusů. Průměrné stáří vozového parku po letošní investici kleslo z 11,3 roku na 7,6 roku, což je jedna z nejnižších hodnot v ČR. „V přepočtu na kilometry budeme v příštím roce elektrickými vozy zajišťovat 60 procent dopravy, zbytek připadne na naftové vozy," uvedl Abraham.

Moderní vozový park podle něj přispívá k tomu, že v hradecké MHD přibývá cestujících. Všechny nové vozy jsou plně klimatizované, což lidé ocenili zvlášť v letošním horkém létě. Komfort cestování zvyšují i bezhlučný provoz elektrovozů a možnost dobíjení mobilních zařízení. „Lidé se vracejí k MHD i proto, že s rostoucím počtem aut se zhoršuje možnost parkování ve městě," řekl Abraham. V létě podnik také zaznamenal zvýšený počet jednotlivých jízd.

Loni počet přepravených cestujících v hradecké MHD vzrostl téměř o čtyři miliony na 36,5 milionu. Růst přišel po pěti letech předchozího poklesu. Letos trend růstu pokračuje. Za první tři čtvrtletí dopravní podnik svezl 26,14 milionu lidí, meziročně to bylo o 1,3 procenta více.

Provoz MHD radnice letos dotuje 205,5 milionu korun, ač původně počítala s částkou o 20 milionů korun nižší. Navýšení dotace podnik z poloviny použil na přibližně desetiprocentní zvýšení platů, což především pomohlo stabilizovat stavy řidičů. Průměrná odměna řidiče včetně přesčasů je od července přes 30 tisíc korun. Přesčasová práce přitom klesla z dřívějších 18 procent na polovinu.

Celkové roční výnosy podniku včetně dotace od města se pohybují na úrovni 400 milionů korun. Výnosy z jízdného jsou kolem 170 milionů korun a dalších zhruba 20 milionů korun podnik získá jinými činnostmi, například provozováním autoškoly nebo zájezdovou dopravou. U zájezdové dopravy podnik letos vozový park také obnovil, když koupil dva autobusy dohromady za 12,7 milionu korun.

Jednotlivá papírová základní jízdenka v Hradci Králové stojí 20 korun, jednotlivá jízda placená čipovou městskou kartou je za 14 korun. Ceny byly zavedeny 1. září 2016 a od té doby se neměnily.

Autoři

Štítky ČR, MHD, autobusy, Hradec Králové

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.