Dopravní podnik města Hradce Králové letos investoval rekordních 400 milionů korun do obnovy vozového parku. Rozhodující investici tvořil nákup 29 elektrobusů a trolejbusů. Podíl elektrovozů na vozovém parku tím vzrostl z 27 procent na téměř 50 procent a Hradec Králové se tím dostal na špičku využití elektromobility v MHD v ČR. Podniku také letos dál přibývá cestujících, řekl ředitel podniku Zdeněk Abraham.
Podnik, který si v sobotu připomíná 90 let od zahájení pravidelná přepravy cestujících v Hradci Králové, letos pořídil 20 elektrobusů za 246 milionů korun a devět trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem za 121 milionů korun. „Celkem nyní máme 23 elektrobusů, což je nejvíce v ČR," řekl Abraham. Nové vozy již na linkách jezdí. Vozy na elektrický pohon podnik pořídil i proto, že jejich nákup dotují fondy Evropské unie. Celkem má dotace činit 338 milionů korun.
Z vlastních zdrojů podnik letos nakoupil tři naftové autobusy za 16 milionů korun a vyřadil 28 nejstarších dieselových vozů. Celkem nyní vozový park MHD v Hradci Králové tvoří 129 vozů, z nichž je 66 naftových autobusů, 40 trolejbusů a 23 elektrobusů. Průměrné stáří vozového parku po letošní investici kleslo z 11,3 roku na 7,6 roku, což je jedna z nejnižších hodnot v ČR. „V přepočtu na kilometry budeme v příštím roce elektrickými vozy zajišťovat 60 procent dopravy, zbytek připadne na naftové vozy," uvedl Abraham.
Moderní vozový park podle něj přispívá k tomu, že v hradecké MHD přibývá cestujících. Všechny nové vozy jsou plně klimatizované, což lidé ocenili zvlášť v letošním horkém létě. Komfort cestování zvyšují i bezhlučný provoz elektrovozů a možnost dobíjení mobilních zařízení. „Lidé se vracejí k MHD i proto, že s rostoucím počtem aut se zhoršuje možnost parkování ve městě," řekl Abraham. V létě podnik také zaznamenal zvýšený počet jednotlivých jízd.
Loni počet přepravených cestujících v hradecké MHD vzrostl téměř o čtyři miliony na 36,5 milionu. Růst přišel po pěti letech předchozího poklesu. Letos trend růstu pokračuje. Za první tři čtvrtletí dopravní podnik svezl 26,14 milionu lidí, meziročně to bylo o 1,3 procenta více.
Provoz MHD radnice letos dotuje 205,5 milionu korun, ač původně počítala s částkou o 20 milionů korun nižší. Navýšení dotace podnik z poloviny použil na přibližně desetiprocentní zvýšení platů, což především pomohlo stabilizovat stavy řidičů. Průměrná odměna řidiče včetně přesčasů je od července přes 30 tisíc korun. Přesčasová práce přitom klesla z dřívějších 18 procent na polovinu.
Celkové roční výnosy podniku včetně dotace od města se pohybují na úrovni 400 milionů korun. Výnosy z jízdného jsou kolem 170 milionů korun a dalších zhruba 20 milionů korun podnik získá jinými činnostmi, například provozováním autoškoly nebo zájezdovou dopravou. U zájezdové dopravy podnik letos vozový park také obnovil, když koupil dva autobusy dohromady za 12,7 milionu korun.
Jednotlivá papírová základní jízdenka v Hradci Králové stojí 20 korun, jednotlivá jízda placená čipovou městskou kartou je za 14 korun. Ceny byly zavedeny 1. září 2016 a od té doby se neměnily.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.