Stavba obchvatu dvanáctitisícové Jaroměře na Náchodsku je za polovinou a jde podle plánu. Stavbaři nyní především budují 457 metrů dlouhou estakádu přes Labe a přilehlé záplavové území a most přes údolí u Svinišťan.
Řidičům by se obchvat měl otevřít v závěru roku 2024. Od druhé poloviny prosince zhruba do poloviny ledna by měla být na stavbě obchvatu zimní přestávka. Pokud by počasí v zimě stavbařům přálo, mohlo by se podle Rýdla začít na jaře uvažovat o zkrácení doby výstavby a dřívějším otevření obchvatu.
Obchvat o délce 6,6 kilometru od loňského září staví společnost Metrostav Infrastructure za 688 milionů korun bez daně. Předpokládaná cena před soutěží byla 863 milionů korun. Obchvat po severním okraji města odvede z Jaroměře tranzitní dopravu ve směru z Hradce Králové na Náchod a Polsko.
"Na obchvatu jsou nyní v zásadním stadiu rozpracovanosti všechny klíčové stavební objekty, především jde o čtyři mosty. Betonuje se za dodržení všech technických norem, teplotně jsme ještě v limitu," řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Rýdl. Nadcházející oteplení bez mrazů, předpovídané meteorology, bude stavbařům přát. Na estakádě přes Labe, která je stavebně nejnáročnějším objektem, jsou hotové pilíře a stavbaři postupně po jednotlivých polích budují samotnou mostovku.
Obchvat bude přeložkou silnice I/33. Navazovat bude na nynější konec dálnice D11 u Hořenic severně od Jaroměře a u Velkého Třebešova se napojí na obchvat České Skalice. Kromě Jaroměře odvede tranzitní dopravu i z obcí Čáslavky, Dolany a Svinišťany. Po silnici přes obce nyní denně projede přes 15.000 vozidel, z nichž významnou část tvoří kamiony.
Podle původních plánů měl být obchvat Jaroměře hotový současně s otevřením dálnice D11 od Hradce Králové k Jaroměři v prosinci 2021. Přípravu stavby obchvatu mimo jiné zdržely spory o výkupy pozemků a stavební povolení s jedním majitelem pozemků v trase obchvatu.
Na silnici I/33 směrem na polské hranice ŘSD ještě chystá obchvat dvacetitisícového Náchoda. Na něj má ŘSD od letošního května vydané nepravomocné stavební povolení. Proti stavebnímu povolení podal odvolání náchodský Sbor dobrovolných občanů. ŘSD plánuje zahájení stavby na konci roku 2024. Od října ŘSD v trase obchvatu dělá záchranný archeologický výzkum.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.