V Hradci Králové byly zahájené stavební práce na očekávaném inteligentním dopravním systému (IDS). Výkopovým pracím předcházely instalace provizorních semaforů. Změnami prochází čtyři velké křižovatky, poté se bude pokračovat s dalšími. Omezení se dotknou hlavně chodců.
„Jako první se předělává křižovatka Pražské třídy s ulicí Za Škodovkou, také křižovatka ulic Koutníkovy a Petra Jilemnického v Plotištích, dále ta u vily Aničky a ještě křižovatka Rašínovy třídy a ulice Na Rybárně před čerpací stanicí,“ říká náměstek primátora pro oblast městských investic Jiří Bláha (ODS).
Stavební práce zde budou probíhat během letních měsíců, během kterých dojde k částečnému omezení pro chodce, ale minimálnímu omezení pro řidiče. Minimálně jeden z přechodů na křižovatce bude totiž vždy uzavřený. K největšímu omezení provozu dojde podle vedení města během výměny konstrukcí stožárů.
Druhá etapa výstavby IDS bude ještě během července zahájena na křižovatce na okruhu, kde se kříží ulice Střelecká a V Lipkách. „Zhruba po prázdninách se začnou v rámci třetí etapy předělávat ještě další semafory a křižovatky, a to na Gočárově třídě v místě křížení s Břetislavovou ulicí a na Rašínově třídě, kde se kříží s Veverkovou ulicí. Poslední z této etapy je křižovatka ulic Koutníkova a Na Okrouhlíku,“ doplňuje Bláha.
Inteligentní dopravní systém má ve městě zajistit plynulejší dopravu s důrazem na rychlejší průjezd MHD, větší bezpečnost a přehlednost na silnicích. Celkem 38 křižovatek po Hradci Králové bude mít zabudováno chytré zařízení, které řízením světelné signalizace dokáže zajistit průjezdnost upřednostněných vozidel.
„Vybudování inteligentního dopravního systému v Hradci Králové nás posune mezi takzvaná chytrá města nové generace," říká primátor Alexandr Hrabálek (ODS). Současný systém semaforů a řízení provozu je podle radnice zastaralý a odepsaný.
Systém bude dopravu řídit tak, aby se netvořily kolony, například v ranní či odpolední špičce. Současně může být upravený provoz o svátcích nebo v době předvánočních nákupů tak, aby byl u nákupních center plynulý.
Součástí IDS bude také penalizační modul. Na vybraných šesti místech u škol budou radary s okamžitým měřením rychlosti. Na dalších čtyřech místech se bude rychlost měřit úsekově a na dvou křižovatkách bude systém hlídat průjezd na červenou. „Systém nebudujeme kvůli vybírání pokut, ale kvůli bezpečnosti provozu. Penalizační modul by měl mít výchovnou funkci," uvedl Hrabálek.
Případné přestupky nebudou hlídat všechny kamery a radary najednou. „Vždy budou aktivní jen dvě z uvedených oblastí. Ostatní nebudou na penalizaci aktivní a budou dočasně sloužit ke sběru dat," uvedla radnice. Přesto by se podle studie, kterou si město nechalo k zavedení systému zpracovat, mohlo na pokutách ročně vybrat zhruba 37 milionů korun.
Za inteligentní dopravní systém město zaplatí 229 milionů korun bez DPH. Vedení města zároveň zažádalo o evropskou dotaci z Operačního programu Doprava, která by mohla činit až 158 milionů korun. Se spuštěním systému se počítá v roce 2023.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.