Polovina řidičů v Královéhradeckém kraji už někdy někomu udělala myšku. Agresivitě za volantem v našem regionu se v posledních týdnech věnovala agentura STEM/MARK, která zpracovala podklady ke kampani Agresivita zabíjí. Z výsledku je patrné, že 58 procent řidičů v regionu se někdy nechalo vyprovokovat k agresivní jízdě. Stále jde o celorepublikový průměr, který se pohybuje na hranici 70 procent.
Na druhou stranu… Za agresivního řidiče se v Královéhradeckém kraji považuje téměř devět procent lidí, což je naopak více než v ostatních krajských městech. Podobně jsou na tom jen na Liberecku a v Jihomoravském kraji. Podle výzkumu zhruba čtvrtina řidičů pravidelně jezdí vyšší než maximální povolenou rychlostí.
Podle policie je stále víc dopravních nehod způsobeno nesprávným nebo riskantním předjížděním. Stoupá i počet tragických dopravních nehod. „Budete-li se ale držet základních pravidel předjíždění jako neriskovat před horizontem či zatáčkou, kontrolovat situaci kolem sebe, používat blinkry a podobně, nebudete nuceni dělat nebezpečné myšky a ohrožovat život svůj i ostatních řidičů,“ říká Lada Kocianová, koordinátorka Besipu pro Královéhradecký kraj.
Z průzkumu také vyplývá, že se téměř polovina řidičů neumí za své chování na silnici omluvit. „Ochota českých řidičů omlouvat své prohřešky za volantem tím, že si to okolnosti žádají, je neobyčejně vysoká,“ komentuje výsledek dotazníkového šetření výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.
Platí také, že jednotlivým prohřeškům přikládají lidé různou závažnost. Například nedodržování bezpečné vzdálenosti, předjíždění na poslední chvíli, vybržďování či záměrné nedávání přednosti hodnotili dotazovaní jako velmi rizikové. Naopak troubení, křik a agresivní gestikulaci za nebezpečné nepovažuje téměř nikdo.
„Chcete-li dát například vytroubením jiného řidiče najevo, že má uhnout z cesty nebo vyrazit do křižovatky, protože už blikla zelená, je třeba si uvědomit, že to může vyvést z míry nejen daného řidiče, ale také všechny okolo. Lidé se začnou rozhlížet všude kolem, čímž ztratí pozornost, nebo náhle strhnou volant ke straně. To všechno jenom zvyšuje riziko, že někdo udělá skutečnou, fatální chybu,“ popisuje možná rizika Kocianová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.