čtvrtek 28. ledna 2021 Otýlie

Motorkář na sobě musí neustále pracovat

Chladné podzimní počasí přinutilo většinu motorkářů zazimovat své dvoukolové stroje. Podle statistik do konce října skončila letošní sezona pro 60 jezdců tragicky. Policisté dosud šetřili přes 1 900 nehod s jejich účastí.

Dlouhodobě je největším problémem rychlá a riskantní jízda. Zbytečné střety ale často zaviní i nedostatek zkušeností. Ukazuje se, že motocyklisté často své stroje nezvládají a neměli by rozhodně podceňovat pravidelné tréninky. Zdokonalovacími kurzy s názvem „Učme se přežít“, které jsou pořádány pod taktovkou Týmu silniční bezpečnosti už deset let, letos prošlo téměř tisíc motorkářů. A pochvalují si je všichni zúčastnění.

Intenzivní příprava se vyplatí

Ačkoliv jsou od roku 2016 závěrečné testy pro žadatele řidičského průkazu na motorku složitější, následný trénink je stále potřebný. Výuka v autoškole podle odborníků nestačí. Výrazně se sice zlepšila, ale pořád je to málo. „Jízda na motorce není jen o přidávání plynu. Podstatné je, aby se motorkář naučil čelit krizovým situacím, do kterých se v budoucnu v běžném silničním provozu s největší pravděpodobností dostane, a věděl, jak na ně bezpečně reagovat. Na to ho mohou připravit právě zdokonalovací kurzy a kurzy bezpečné jízdy v motoškolách,“ říká Jan Polák, manažer projektu Učme se přežít. Tréninky by neměli podle něj podceňovat začátečníci ani pokročilejší jezdci, kteří mají často zažité zlozvyky a těžko se jich zbavují.

I přes letošní pokles dopravních nehod způsobený pandemií koronaviru, byly pro motorkáře jako obvykle nejtragičtější jarní měsíce. Jen do letošního dubna jich na silnicích zemřelo 18. Do poloviny roku pak 31. „Nejsou ohrožení jen ti, kteří si nejsou za řídítky jistí. I zkušeným jezdcům chvilku trvá, než se v nové sezoně rozjezdí a dostanou do odpovídající kondice. Motocyklista na sobě musí pracovat, trénovat a během zimy, když jeho stroj zaslouženě odpočívá, má prostor popřemýšlet o zdokonalovacím kurzu,“ doporučuje Jiří Novotný. „Jedině intenzivní přípravou bude schopen lépe předvídat, což je při jízdě důležitější než sebelepší výbava,“ dodává motocyklový instruktor.

Motocyklisté patří obecně mezi nejohroženější skupinu účastníků silničního provozu Při pádu nebo střetu jsou nejméně chráněni. Vzhledem ke zvýšeným rizikům, kdy agresivity na silnicích bohužel stále přibývá a silniční provoz se zrychluje, je jediným řešením opět práce s řidiči, jejich výchova, výuka a příprava. Projekt „Učme se přežít“ pomáhající motocyklistům odstartoval před deseti lety v Libereckém kraji a postupně se rozšířil do celé republiky. Zahrnuje kurzy bezpečné jízdy a podporuje učitele autoškol při jejich práci. Pro méně i více zkušené jezdce je pořádá Tým silniční bezpečnosti společně s Policií ČR, Autoklubem České republiky, Libereckým krajem, Fondem zábrany škod České kanceláře pojistitelů a dalšími partnery s cílem procvičit jízdu na motorce. Pro všechny zaregistrované účastníky je díky partnerům projektu účast zdarma.

„Máme zpětnou vazbou od motocyklistů, kteří naším kurzem prošli, že získané zkušenosti a dovednosti jim pomohly vyřešit nečekanou situaci v silničním provozu. Věděli například, jak správně zareagovat na automobilistu, který je přehlédl či jinak vážně ohrozil a předešli tak možnému neštěstí. Defenzivní styl jízdy a správné reakce na pochybení druhého tak zabránily nejedné nehodě. A to je smyslem výcvikových kurzů,“ uzavírá Jan Polák.

Ohodnoť článek

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Štítky Tým silniční bezpečnosti, dopravní výchova, motorka, motorkář, nehoda, doprava, silnice, Učíme se přežít

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.