Stavba obchvatu v Nové Pace se plánuje už 30 let, až nyní se povedlo Ředitelství silnic a dálnice získat nepravomocné stavební povolení. Samotnou stavbu v posledních letech zdražovala hlavně majetková vypořádání, někteří majitelé totiž nechtěli prodat své pozemky.
"V současné době se dokončuje zadávací dokumentace stavby, aby na podzim bylo zahájeno výběrové řízení na zhotovitele stavby," napsal ředitel ŘSD Radek Mátl. Samotná stavba by tak mohla začít v příštím roce, hotovo má být do roku 2023. Nová Paka je tak k obchvatu nejblíže od začátku jeho přípravy.
Obchvat bude dlouhý 8,48 kilometrů. Tranzitní dopravu vyvede z hlavní silnice I/16 už před Kumburským újezdem. Dále bude pokračovat přes Heřmanice, Štikov a na hlavní silnici se napojí až ve Vidochově.
Stavba to nebude jednoduchá. Obchvat má vést lesem, překlene trať u tunelu i rybník Zaďák. Na Štikově bude navíc nutné vybudovat most přes údolí. Půjde o nejdelší mostní stavbu celého obchvatu. K tomu všemu se vybuduje i 22 protihlukových stěn, které zakryjí prakticky polovinu celé trasy.
Samotné stavbě bude předcházet i archeologický průzkum. Před několika lety trasu zkoumali i pyrotechnici. Našlo se několik nábojnic, není tak vyloučené, že se během stavby narazí i na další munici.
Za zdržení stavby obchvatu si mohou z části sami občané Nové Paky. Řada z nich se svých parcel nechtěla vzdát a jednání s nimi nebylo jednoduché. Před dvěma lety se například řešil pozemek, u kterého nebyl jasné dědické řízení.
Obchvat bude stát 1,14 milionu korunu bez DPH. Po jeho vybudování by měla doprava ve městě klesnout o třetinu. Zmizí hlavně kamiony, které často využívají silnici I/16 při cestě do Trutnova a dál do Polska. Aktuálně Novou Pakou projíždí zhruba 17 tisíc osobních a dva tisíce nákladních aut denně.
Aktuální trasa Novou Pakou není pro kamiony vhodná. O tom už se místní přesvědčili několikrát. Zhruba v polovině města vede nad silnicí trať a vozidla nad 4,2 metrů sem mají zakázaný vjezd. Velice často se však stává, že toto nařízení řidiči nerespektují. Několik z nich už posunulo most i s kolejemi.
Poslední podobná nehoda se stala v březnu letošního roku. Řidič tu v padesátikilometrové rychlosti vjel pod most a návěsem se pod ním zasekl. Celková škoda na viaduktu se v tomto konkrétním případě vyšplhala na 800 tisíc korun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.