čtvrtek 13. srpna 2020 Alena

Uzavřené školy nutí žáky k samostatnosti, učitele ke kreativitě

V Královéhradeckém kraji uzavření škol kvůli koronaviru zásadně změnilo postupy pedagogů a žáků při výuce. Mimořádné opatření přimělo pedagogy ke kreativnějšímu přístupu, rodiče k většímu zapojení do přípravy dětí a studenty k větší samostatnosti. Oslovené školy výuku na dálku zvládají, a to i díky zapojení on-line nástrojů.

"Všechno má své. Je možné, že učitelé, kteří si myslí, že všechno je důležité, po této zkušenosti přehodnotí přístup k výuce. Nechají děti více samostatně přemýšlet a tvořit. Připadá mi, že někteří učitelé až příliš lpí na detailech, které v dnešní době nejsou až tak podstatné," řekla zástupkyně ředitele ZŠ Komenského v Novém Městě nad Metují Irena Kupková.

Ve škole, která má 300 žáků, přišli s novými postupy. Při výuce škola používá různé výukové programy, na prvním stupni zavedla on-line přenosy. "Kolega vytvořil školní naučnou hru. Každý den dostávají žáci prvního i druhého stupně otázky z jednotlivých předmětů, sbírají body, neuvěřitelně to děti motivuje. Třídní učitelé jsou s žáky přes internet v neustálém kontaktu," řekla Kupková.

Za pozitivní považuje to, že nynější situace nutí žáky k aktivnějšímu přístupu a k samostatnosti. "Učí se vyhledávat, třídit informace, pracovat se zdroji, vybírat to důležité," řekla Kupková.

Situace na středních školách je odlišná v tom, že studenti nevyžadují takové zapojení rodičů, jako tomu je u žáků ZŠ. Středoškoláci také lépe reagují na on-line výuku. "Nezaznamenal jsem, že by někdo ze studentů neměl techniku, nabízeli jsme počítače k zapůjčení, ale nikdo to nevyužil. Není nikdo ze studentů, se kterým bychom nebyli v kontaktu," řekl ředitel Gymnázia J.K. Tyla v Hradci Králové Matěj Ondřej Havel.

Četnost on-line konferencí se studenty stoupá s vyššími ročníky. "On-line nástroje, jako jsou videokonference, využíváme obzvlášť u maturantů," řekl Havel.

Školy jsou kvůli epidemii koronaviru zavřené od 11. března. "Tato situace nás donutila ohmatat si v praxi on-line výukové nástroje, jedna třetina pedagogů s tím neměla praktickou zkušenost. Jsem přesvědčen, že nás to posune v modernizaci výuky," dodal Havel.

V Královéhradeckém kraji je více než 480 škol zřizovaných obcemi a krajem. Krajských je 72, z toho 54 středních.

Autoři | Foto pixabay.com

Štítky ČR, školy, koronavirus, Královéhradecký

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.