Dnes, 08:50
V Královéhradeckém kraji roste počet podvodů, při kterých se pachatelé vydávají za policisty, pracovníky bank nebo jiné autority. Policie upozorňuje, že případů výrazně přibylo – ve srovnatelném období stoupl počet těchto trestných činů o 55 %. Podvody přitom tvoří téměř pětinu celé trestné činnosti v kraji.
Podvodníci často volají s tvrzením, že byl napaden bankovní účet a je nutné převést nebo vybrat peníze. Policie zdůrazňuje, že nic takového banka ani policie nikdy nepožaduje. Naopak se snaží podezřelé operace zastavit. Další častou legendou je SMS od „příbuzného“, který údajně přišel o telefon a potřebuje rychlou finanční pomoc. Obětí se mohou stát lidé všech věkových skupin.
"Typické je i zasílání falešných průkazů, potvrzení nebo vyvíjení silného psychického tlaku. Pachatelé se snaží přesvědčit oběť k převodu peněz na takzvaný bezpečný účet nebo k předání hotovosti kurýrovi," uvedla mluvčí policistů Magdaléna Vlčková. Následky bývají vážné – lidé přicházejí o celoživotní úspory a někdy jsou donuceni vzít si i úvěr.
Policie radí ověřovat totožnost osoby na druhé straně telefonu a v případě pochybností kontaktovat banku nebo linku 158. Podezřelou komunikaci je lepší okamžitě přerušit.
Prodávající na internetovém portálu sBazar zveřejnil inzerát na prodej dětského kočáru ABC Design za 15 tisíc korun. Podvodník se ozval prakticky okamžitě po jeho zveřejnění. „Dobrý den, je stále na prodej,“ poslal přes komunikační platformu WhatsAppu a přiložil odkaz nabízeného zboží.
Následně dodal, že má o koupi velký zájem a zda fotky odpovídají skutečnému stavu. Poprosil nás, zda bychom nemohli poslat několik dalších fotografií. To jsme udělali. „Do této doby nám nepřišlo nic zvláštního. Komunikace probíhala normálně. Sem tam sice něco špatně napsal nebo vyskloňoval, ale kdo dnes chybu neudělá,“ uvedla Lenka Došková, která komunikaci vedla.
Následně podvodník sdělil, že je z Plzně a pro kočár si dojet nemůže. Návrh řešení, které spočívalo v objednání kurýra DPD. Ten měl přijet až k domu, kočár vyzvednout, zabalit a kupujícímu dovést. „Peníze obdržíte na svůj bankovní účet ještě předtím, než kurýr pro zboží přijede,“ dodal.
Ačkoliv už jsme měli podezření, že jde o podvod, nechali jsme ho poslat nám podrobnosti. „Kurýrní služba vás bude kontaktovat a dohodne se s vámi na nejvhodnějším termínu,“ poslal podvodník na WhatsApp. V další zprávně přišel pokyn, který vyzýval k vyplnění osobních údajů na přiloženém odkazu. V tu chvíli jsme konverzaci ukončili a podvodníkovi napsali, že o jeho podvodu víme. On zprávu se zaslaným odkazem vymazal.
Druhý den jsme se na telefonní číslo uvedené v komunikační aplikaci pokusili dovolat. Operátor nám však sdělil, že volané číslo dočasně nemůže hovor přijmout.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám