Údržba silnic v Královéhradeckém kraji v zimním období 2024/2025 vyšla na 248,9 milionu korun, což je o 4,7 procenta více než v předchozí zimě. Tehdy náklady na zimní údržbu činily 237,8 milionu korun. Náklady jsou za údržbu silnic I., II. a III. třídy a také dálnic v Královéhradeckém kraji. Jde o komunikace ve správě Ředitelství dálnic a dálnic (ŘSD) a ve vlastnictví Královéhradeckého kraje.
Silničáři v kraji v zimním období udržovali přes 3590 kilometrů silnic, délka neudržovaných úseků silnic nižšího významu byla 194,3 km. Neudržované silnice v kraji mají většinou alternativní trasu.
Zima 2024/2025 byla mírně teplejší než průměr, ale extrémně suchá, se sněhovými srážkami hlavně ve vyšších polohách, což ovlivnilo náklady na údržbu inertně udržovaných úseků.
Silničáře v kraji stála zimní údržba nejvíce v lednu, kdy je vyšla na 108,2 milionu korun. V ostatní zimní měsíce byly náklady od 20 do 59 milionů korun.
Novinkou bylo zavedení metody využívané při údržbě dálnic, mostů a estakád na silnicích první třídy. Jde o údržbu vozovky pouze solným roztokem, tedy solankou.
Silničáři v kraji v zimě na silnice vysypali 19.350 tun soli, 7347 tun inertního posypu, tedy drtí, a téměř 6,2 milionu litru solanky. V předcházející zimní sezoně bylo potřeba 20.018 tun soli, 5915 inertního posypu a téměř 6,1 milionu litru solanky.
Zimní období z hlediska legislativy a údržby začíná 1. listopadu a trvá do 31. března následujícího roku. Pohotovost silničáři zahájili 1. listopadu ve 3:00 ráno. První výjezd v souvislosti se zimním počasím měli v neděli 10. listopadu na hornatém Trutnovsku. "Posledním zásahovým dnem v zimním období byl čtvrtek 20. března také na Trutnovsku. Mimo zimní období s ohledem na povětrnostní podmínky měli silničáři výjezd ještě 7. dubna, a to opět na Trutnovsku," řekl Lechmann. Do okresu Trutnov zasahují Krkonoše. První výjezd v zimní sezoně 2023/2024 v kraji měli silničáři 11. listopadu.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám