Problémy s archeologickým průzkumem ohrožují stavbu úseků dálnic D35 a D11

Autoři | Foto ŘSD

Příprava dvou klíčových úseků dálnic v Královéhradeckém kraji – D35 mezi Úlibicemi a Hořicemi a D11 z Jaroměře do Trutnova – se potýká s vážnými komplikacemi. Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl upozornil, že obě stavby mohou kvůli sporům kolem zadání záchranného archeologického průzkumu výrazně zpozdit.

Příprava dvou klíčových úseků dálnic v Královéhradeckém kraji, a to D35 mezi Úlibicemi a Hořicemi a D11 z Jaroměře do Trutnova, se potýká s vážnými komplikacemi. Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl upozornil, že obě stavby mohou kvůli sporům kolem zadání záchranného archeologického průzkumu výrazně zpozdit.

Neúspěšný uchazeč o zakázky na archeologický průzkum totiž podal námitky k ŘSD a následně i podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). „Je to pro nás kritická komplikace v přípravě obou staveb. Nesetkávali jsme se s tímto problémem. Firmy mají právo námitky podávat, ale pro nás je to nepříjemná skutečnost, která nám časově velmi komplikuje situaci,“ potvrdil novinářům Radek Mátl.

U úseku D35 dlouhého 16,3 kilometru, kde bylo vybráno sdružení Samson Praha a Labrys, se protistrana postavila proti výběru a podala návrh na přezkum postupu zadavatele. Tento spor ohrožuje včasné zahájení záchranného archeologického průzkumu, který je nezbytný před zahájením samotné stavby.

Podobná situace nastala u téměř 20 kilometrů dlouhého úseku D11 mezi Jaroměří a Trutnovem, kde se rovněž vedou námitky k výběru dodavatele archeologického průzkumu. ŘSD aktuálně tyto námitky posuzuje, přičemž v případě zamítnutí hrozí další komplikace v podobě podání podnětu k ÚOHS.

„Obě stavby mají vydané stavební povolení v právní moci, pozemky jsou vykoupené a připravené k zahájení stavby. Jako hlavní problém vnímáme právě komplikace kolem záchranného archeologického průzkumu, který byl vypsán už na jaře loňského roku,“ upřesnil Radek Mátl.

Neúspěšný uchazeč kritizuje mimořádně nízkou nabídkovou cenu a údajné nesplnění kvalifikačních podmínek vybraného dodavatele. ŘSD však trvá na tom, že všechny podmínky byly splněny a vybraný uchazeč má potřebné zkušenosti, které v minulosti již prokazatelně doložil.

Celkové náklady na záchranné archeologické průzkumy dosahují přibližně 250 milionů korun. Předpokládaná cena za stavbu úseku D11 z Jaroměře do Trutnova je 12,8 miliardy korun bez DPH, zatímco úsek D35 z Úlibic do Hořic by měl stát kolem 5,9 miliardy korun bez DPH.

ŘSD doufá, že ÚOHS rozhodne do tří měsíců, přičemž je možné se ještě odvolat k předsedovi úřadu. Mezitím však komplikace v přípravě hrozí, že se obě důležité dálnice letos nepodaří zahájit podle původních plánů.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky ŘSD, Mátl, silnice, dálnice, D35, D11

Komentáře

Zatím zde nejsou vloženy žádné komentáře.

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.