Město Hořice a jeho starosta a architekt Martin Pour (Hořičtí patrioti) dnes zveřejnili na úřední desce města omluvu architektu Davidu Kotkovi za to, že se inspirovali jeho projektem vlakové zastávky v Čeladné při stavbě autobusového nádraží v Hořicích. Kotek v tom spatřoval porušení svého autorského práva. Starosta Pour, který studii hořického nádraží vytvořil, také podle soudem schváleného smíru Kotkovi a jeho firmě PROJEKTSTUDIO EUCZ zaplatil nezveřejněnou částku.
Hořice otevřely v září 2020 budovu autobusového nádraží, která se podobá o devět let dříve postavené železniční zastávce v severomoravské Čeladné od ostravského architekta Kotka. Architekt a jeho firma loni v září podali na město Hořice a Poura žalobu. V ní pro porušení autorských práv požadovali finanční narovnání ve výši přes tři miliony korun, zveřejnění rozsudku a omluvy na úřední desce Hořic a úhradu nákladů.
Na jednání letos v květnu u Krajského soudu v Hradci Králové se obě strany dohodly na smíru, který soud stvrdil začátkem června. Smír spočíval v omluvě a závazku Poura zaplatit. Částka nebyla zveřejněna, obě strany ji ve smíru označily za obchodní tajemství. Na pondělním zasedání hořického zastupitelstva Pour uvedl, že suma je "zlomkem původně žalované částky". Omluva musí na elektronické úřední desce města viset nejméně 30 dní.
Radnice v tiskové zprávě ke sporu uvedla, že dohoda pro město Hořice znamená, že nebude povinno k žádnému finančnímu plnění uplatněnému žalobním nárokem. Starosta Pour podle radnice nechtěl zatahovat město do vleklého a nákladného soudního sporu s nejistým výsledkem, který by měl povahu odborného sporu dvou architektů. "Mou primární snahou bylo a je, aby nedošlo k jakémukoliv ohrožení majetku města," řekl Pour v pondělí zastupitelům s tím, že zveřejnění omluvy město nic nestojí. Uvedl, že uzavření soudního smíru neznamená, že vyhrála jedna či druhá strana.
Pour, který byl v době výstavby nádraží místostarostou Hořic, již při otevření nádraží uvedl, že podoba budovy byla inspirována zastávkou v Čeladné. Právní zástupce žalobců u soudu uvedl, že o tom, že v Hořicích stojí podobná budova, se dověděli loni v létě. Pour po soudním jednání uvedl, že při zpracování studie na hořické nádraží architekta zastávky v Čeladné o hořickém projektu informoval, a že ve všech projektových stupních hořické stavby je inspirace Čeladnou uváděna. Kotek u soudu uvedl, že spor pro média nebude komentovat.
Odbavovací budovu u autobusového nádraží osmitisícové Hořice otevřely téměř po 20 letech od dokončení samotného nádraží. Do té doby cestující chodili na toaletu do provizorní stavební buňky a ve druhé buňce byla informační kancelář. Stavba odbavovací haly stála 10,5 milionu korun a dalších 2,5 milionu úprava odjezdových stání a nástupišť.
V přízemní bezbariérové odbavovací haly jsou čekárna, informační kancelář, toalety, zázemí pro řidiče autobusů a úschovna kol. Fasáda objektu je z pískovce, který je pro Hořice typický, dalšími materiály jsou dřevo a beton. Zastávka v Čeladné je opláštěná obezdívkou z lícových cihel, vnitřní dispozice zastávek jsou odlišné a jinak jsou umístěná okna.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.