Na konci letošního roku by mělo být na dálnici D35 rozestavěno 64 kilometrů silnice. Stavba by tak podle premiéra Petra Fialy (ODS) měla patřit k největším stavbám tohoto typu ve střední Evropě. Fiala to dnes řekl při kontrolním dnu na stavbě úseku D35 z Hořic na Jičínsku do Sadové na Hradecku.
Dálnice D35 má propojit západ a východ České republiky a bude severní alternativou k přetížené dálnici D1. "D35 je z tohoto hlediska naprosto zásadní komunikace," řekl Fiala.
Aktuálně jsou z D35 v Královéhradeckém, Pardubickém a Olomouckém kraji rozestavěné čtyři úseky o celkové délce 31,5 kilometru. Do konce roku by Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) chtělo rozestavět dalších pět úseků o celkové délce 32,5 kilometru. Nejbližším zahajovaným úsekem by měl být v dubnu 7,6 kilometru dlouhý úsek mezi Džbánovem a Litomyšlí v Pardubickém kraji.
Jako poslední by měla mezi lety 2025 až 2030 přijít na řadu stavba úseků Opatovec - Staré Město a Staré Město - Mohelnice na pomezí Pardubického a Olomouckého kraje. Stát předpokládá jejich výstavbu formou takzvaného PPP projektu, tedy ve spolupráci se soukromým kapitálem. "Musíme hledat financování nejen ze státního rozpočtu a evropských prostředků, ale třeba i za pomoci soukromého kapitálu. Právě forma PPP je pro dopravní stavby docela vhodná," řekl Fiala.
V samotném Královéhradeckém kraji ŘSD plánuje, že úsek od Úlibic u Jičína po Hradec Králové postaví do konce roku 2028. Úsek D35 mezi Sadovou a Hořicemi na Jičínsku ŘSD začalo stavět loni v listopadu, hotový má být do konce roku 2025. Úsek z Hořic do Úlibic u Jičína a obchvat Úlibic by ŘSD podle aktuálních plánů chtělo začít stavět v roce 2025 a otevřít v roce 2028.
Se zahájením stavby úseku mezi Sadovou a Hradcem Králové ŘSD počítá letos a s dokončením v roce 2027. Příští týden firmám končí termín pro odevzdání nabídek na stavbu. Stavební povolení na úsek však napadli rozkladem obec Všestary a dva občané z všestarské částí Bříza. Jejich námitky se zejména týkají hluku z budoucí dálnice v místní části Bříza. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla by rozkladová komise ministerstva dopravy měla stavební povolení potvrdit. V případě budoucího překročení hlukových limitů je podle něj ŘSD připraveno protihlukové stěny u Všestar dostavět.
Úsek z Úlibic do Turnova, který vede přes Český ráj, nebude ŘSD stavět jako dálnici, ale jako přeložku silnice I/35, která se vyhne obcím.
Dálnice D35 má spojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc. Po dokončení bude s délkou 210 kilometrů nejdelší dálnicí v Česku. Zatím je z D35 hotových několik vzájemně nepropojených částí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.