Tuzemské supermarkety nabízí maso z nemocných kuřat. Tvrdí to spolek Obraz - Obránci zvířat, který zveřejnil nový průzkum. Zákazníci nemoc poznají podle bílých vláken, která jsou vidět pouhým okem. Důvodem je extrémně rychlý růst u přešlechtěných kuřat. Drbna kontaktovala i obchodní řetězce, jejichž produkty průzkum zahrnuje.
Zástupci spolku zamířili do řady obchodů v České republice.Průzkum proběhl i v Královéhradeckém kraji, testováno bylo například Makro v Hradci Králové, Lidl ve Vrchlabí nebo Tesco v Trutnově. Ve všech prodejnách byla objevena nemoc bílých vláken na mase.
Nemoc bílých vláken
Je možné ji poznat podle bílých tukových pruhů na mase, které jsou viditelné pouhým okem. Tuková vlákna se tvoří u přešlechtěných kuřat kvůli extrémně rychlému růstu místo svaloviny. Maso s bílými pruhy ztrácí svoje výživové hodnoty, obsahuje totiž o 224 procent více tuku, o 10 procent více kolagenu a o 9 procent méně bílkovin. Zdroj: Obraz
„Supermarkety nabízí svým zákazníkům maso z přešlechtěných a nemocných kuřat. Tato plemena jsou vyšlechtěna k co největšímu a nejrychlejšímu růstu, až jim místo svalů roste tuk. Jejich život je krátký a plný utrpení. Nepřirozená rychlost růstu si vybírá krutou daň ve formě nejrůznějších zdravotních problémů a nemocí, včetně nemoci bílých vláken, se kterou se v supermarketech zákazníci setkávají naprosto běžně,“ uvedl v tiskové zprávě Radim Trojan, koordinátor kampaně Rychlokuřata ze spolku Obraz - Obránci zvířat.
Zástupci spolku připomněli, že kvalita masa jde v případě nemoci bílých vláken ruku v ruce s utrpením zvířat.
„Zákazníci si zaslouží vědět, že reklamní slogany a obrázky šťastných a zdravých kuřátek jsou jen marketingový trik. Realita vypadá jinak. Supermarketům nezáleží na zvířatech ani na kvalitě nabízeného zboží. Mezi zákazníky jsme se setkali s pozitivními reakcemi na naši kampaň. Provedli jsme anketu, ve které zákazníci často zmiňují, že odteď budou více přemýšlet o tom, co kupují,“ přidal Trojan.
Podle výsledků průzkumu se nemoc vyskytuje v průměru u 96 procent balení kuřecích prsou. Celkem obešli zástupci 259 prodejen devíti obchodních řetězců a vyhodnocovali 2 255 balení kuřecích prsou. V 95,7 procentech případů byla odhalena nemoc bílých vláken.
Studie zahrnuje maso z prodejen Kaufland, Albert, Penny, Billa, Lidl, Globus či Tesco. Budějcká Drbna požádala o vyjádření všechny společnosti, které zástupci spolku zmiňují ve svém průzkumu.
„Animal welfare (životní pohoda zvířat, pozn. redakce) je pro naši společnost důležitý a již delší dobu se touto problematikou zabýváme. V rámci standardní nabídky kuřecího masa nabízíme výhradně český původ a podporujeme tak české drůbežáře. Všichni naši dodavatelé jsou certifikovaní a splňují všechny legislativní normy,“ sdělila redakci za Kaufland Renata Maierl.
Oblasti Animal Welfare se podle mluvčí Dany Bratánkové věnuje také Billa. Souvisí to například s ukončením prodeje vajec z klecových chovů nejpozději do konce roku 2023.
„Billa poskytuje velkou šíři produktů na základě preferencí svých zákazníků. Ve svém portfoliu nabízí Venkovské anebo Zlaté kuře, u nichž probíhá výkrm 38 až 40 dní oproti 32 – 34 dnům u konvenčních kuřat. Krmné směsi jsou obohaceny o kukuřici a neobsahují živočišné tuky, kuřata z těchto chovů jsou chována v menším počtu a na vyšší podestýlce, tedy mají větší možnost pohybu a přirozeného chování. Drůbež je na porážku svážena a chytána bezklecovou technologií Peer Systém, veškerou manipulaci zajišťuje a doprava na porážku trvá maximálně do 3 hodin jízdy,“ řekla redakci.
Firma drží cenu tohoto kuřecího masa na stejné úrovni jako u klasického konvenčního kuřecího. Pod značkou Billa Bio se pak prodává kuřecí maso a kuřecí produkty, kde se dodržují nejpřísnější zásady chovu a zpracování, dodala Bratánková.
„Zveřejnění výsledků průzkumu kvality kuřecího masa nabízeného supermarkety je součástí kampaně Rychlokuřata, kterou spolek Obraz vede od léta minulého roku. Jejím cílem je, aby se obchodní řetězce, restaurace a další potravinářské firmy připojily k závazku ECC (European Chicken Commitment), který definuje nové standardy pro chov kuřat. Ve Francii, Německu i v Polsku firmy tento závazek přijímají. U nás tak zatím z obchodních řetězců učinily pouze Trefa, Terno a Konzum Ústí nad Orlicí nebo třeba restaurační síť Bageterie Boulevard,“ dodal mluvčí spolku Ivo Krajc.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.