Město Hradec Králové ceny jízdného v městské hromadné dopravě přes růst nákladů zatím zvyšovat nebude. Nové vedení města o případných změnách rozhodne podle výsledků analýzy, kterou si k fungování městského dopravního podniku a městské hromadné dopravy nechá udělat. V rozpočtu na rok 2023 radnice počítá se zvýšení dotace dopravnímu podniku o 29 procent na 380 milionů korun z letošních původně plánovaných 294 milionů.
Již letos na podnik dopadl výrazný růst nákladů. Město proto firmě kvůli zdražení pohonných hmot, energií, náhradních dílů a dalších nákladů letos zvýšilo dotaci o 37 milionů korun na 331 milionů korun. Pro rok 2023 podnik zvýšení nákladů dříve odhadl zhruba na 48 milionů korun.
Jednou z možností řešení růstu nákladů je zdražení jízdného nebo omezení rozsahu dopravy. Ani k jednomu ale nové vedení města zatím přistoupit nehodlá. "Nejdříve je třeba zanalyzovat hospodaření dopravního podniku. Také bychom chtěli provozování MHD začlenit do koncepčního dopravního systému města, abychom věděli, zda chceme ponechat roli dopravního podniku na stejné úrovni, nebo ji navýšit," řekl náměstek primátorky pro ekonomiku a dopravu Miroslav Hloušek (ODS).
Minulé vedení města složené z hnutí ANO a ODS loni v prosinci rozhodlo o zdražení jízdného, v některých tarifech až o desítky procent, ale po výhradách části zastupitelů radní po šesti dnech vše zrušili. Nakonec se politici shodli na tom, že jízdné se do konce letošního roku měnit nebude. Od listopadu v Hradci vládne koalice pěti stran složená z koalice Hradeckého demokratického klubu a TOP 09, ODS, Pirátů, hnutí Rozvíjíme Hradec a uskupení Změna pro Hradec a Zelení.
Dopravní podnik pro město letos zpracoval v několika scénářích možný plán úspor. Vyplynulo z něj, že při snaze ušetřit až 90 milionů korun by podnik musel zredukovat rozsah dopravy zhruba o třetinu a musel by propustit 50 z 225 řidičů. Městem chystaná nová analýza by měla být detailnějšího charakteru a měla by být hotová do pololetí roku 2023.
Jízdné se v Hradci Králové nezvyšovalo přes šest let. Jednotlivá papírová základní jízdenka stojí 20 korun a jednotlivá jízda placená čipovou městskou kartou je za 14 korun.
Hradecká MHD má osm trolejbusových linek, 20 autobusových a čtyři linky jsou noční. Kvůli epidemii covidu podnik vozí proti minulým letům výrazně méně cestujících. Před epidemií v roce 2019 podnik přepravil 38 milionů lidí, loni přeprava činila 32,2 milionu lidí a předloni 31,1 milionu lidí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Jako Hradečák používající MHD by jsem v případě nutnosti preferoval rozumné zvýšení cen než omezení dopravy která je někde již teď na hranici použitelnosti z hlediska množství spojů.