Nejlepším městem pro podnikání je v Královéhradeckém kraji Nová Paka na Jičínsku. Město zvítězilo ve 14. ročníku srovnávacího výzkumu Město pro byznys 2021. Loni se Nová Paka umístila na druhém místě, v minulosti srovnání několikrát vyhrála. Letos se na první místo prosadila dobrým hospodařením a celkově kvalitními podmínkami pro podnikání. Na druhém místě skončil loňský vítěz Hradec Králové a třetí byla opět Dobruška z Rychnovska. Ve výzkumu, který zpracovává analytická agentura Datank, je zahrnuto 15 měst, která mají status obce s rozšířenou působností.
Devítitisícová Nová Paka má vysoký podíl investic na celkových výdajích. "Podílem čerpaných dotací v přepočtu na příjmy je Nová Paka dokonce v TOP 10 celorepublikově," uvedli hodnotitelé. Město drží nízkou úroveň daně z nemovitosti. Ve městě se daří firmám s více než 250 zaměstnanci, kterých je zde v přepočtu na celkový počet ekonomických subjektů v kraji nejvíce. Ve městě je nízký počet dlouhodobě nezaměstnaných. Nadprůměrně vysoký je počet živnostníků.
"Naším hlavním cílem je vytvářet město pro kvalitní život. Podnikatelské prostředí je jednou z jeho neopomenutelných složek. Zde je klíčový férový přístup ke každému, kdo potřebuje součinnost města," řekl starosta Nové Paky Josef Cogan (Sportovci pro Novou Paku).
Hradec Králové zaznamenal v regionu nejlepší výsledek v takzvaném mystery testování, které pomocí fiktivních podnikatelských dotazů ověřuje včasnost a kvalitu odpovědí živnostenského úřadu. Krajské město má rovněž kvalitní webové stránky z pohledu podnikatelů, vysoký počet ekonomických subjektů, radnice dává významné peníze na veřejnou dopravu a na kulturu.
Dobruška bodovala nulovými náklady na dluhovou službu. "Peníze radnice směřuje zejména do bydlení a sportu. Počet úředních hodin, během nichž si podnikatelé mohou vyřídit vše potřebné, je v rámci regionu nadprůměrný," uvedli organizátoři výzkumu.
Výzkum hodnotí města za uplynulý rok na základě 28 kritérií rozdělených do dvou oblastí, a to podnikatelské prostředí a přístup veřejné správy. Druhou oblast mohou radnice svým chováním ovlivnit. Vyhlašovatelem výzkumu je týdeník Ekonom, partnerem stavební skupina Eurovia CS a Svaz měst a obcí ČR.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.