Dokončovaný úsek dálnice D11 z Hradce Králové do Jaroměře se motoristům otevře 17. prosince. Stát bude 4,1 miliardy korun bez DPH. Jde o největší současnou stavbou na území Královéhradeckého kraje. Na úseku u Smiřic se o víkendu konal den otevřených dveří.
"Za necelé tři měsíce po dálnici budou jezdit auta. Diskutujeme dnes s lidmi přípravy silnic. Je to samozřejmě trochu sebeprezentace, ale chceme ukázat, že příprava a stavba dálnice není jednoduchá," řekl ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Stavba je rozdělena na dva úseky z Hradce Králové do Smiřic a ze Smiřic do Jaroměře. Stavba trasy do Jaroměře začala v dubnu 2019, z Hradce do Smiřic se buduje od února 2019.
"My jsme dokonce zrychlili, stavba se měla otevírat až v příštím roce během průběhu léta, podařilo se nám se zhotovitelem vyjednat zkrácení lhůty o osm měsíců. Příprava dálnice trvá daleko déle, to jsou někdy i desítky let," řekl Mátl. Šest až deset let příprava podle Mátla zabere vždycky.
D11 z Prahy do Hradce Králové a na státní hranici s Polskem začal stát budovat v roce 1978 a od roku 2017 dálnice končí v Hradci Králové. Z plánovaných 154 kilometrů dálnice se jezdí zhruba po 91 km. Stavba z Hradce do Jaroměře navazuje na úsek dálnice z Hradce Králové, měří 22,4 kilometru. Vede podél současné silnice první třídy na Jaroměř a Náchod. Za Jaroměří se napojí na silnici I/37.
Dál se pak má stavět dálnice směrem na Trutnov a ke státním hranicím, což ale nějakou dobu potrvá, dodal Mátl. "Silnice I/37 je velmi nebezpečná, to si všichni uvědomuje, je velmi přetížená. Doprava na dálnici je výrazně bezpečnější," řekl Mátl.
Lidé si o víkendu prohlédli šest kilometrů dálnice, mohli jít pěšky, projet se na kole, bruslích nebo koloběžce. Zájem byl podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla o něco větší než na předešlém dni na D35 v Opatovicích nad Labem, kam za celý den přišlo kolem 8000 lidí, dnešní návštěvnost odhadl na o dvě tisícovky vyšší.
"Sem to patří, vyzkoušet koloběžku na rovným, perfektním asfaltu. Zájem máme obrovský," řekl Jaromír Januš z firmy Koloběžky Kostka.
Jiří Reinberg přijel z nedaleké vesnice, se synem se projel po dálnici na koloběžce. Doprava na hlavním tahu na Náchod je podle něj neúnosná. "Nejhorší je, že ve všední dny není možné silnici přejet z Předměřic na Holohlavy, to nejde, je to hrozně špatný. My jsme tady z Pouchova, když potřebujeme přejet hlavní silnici na kole, tak je to opravdu risk, těšíme se, že se tady doprava sníží," řekl návštěvník akce.
Na dni otevřených dveří se lidem představila i těžká technika. Rostislav Mydliar jezdí s nákladní cisternou, převáží asfalt. Lidi pouštěl do kabiny a diskutoval s nimi třeba o kvalitě automatické převodovky. "Jsem spokojený, je to dobré nové auto, bezporuchové. Práce mě baví," řekl Mydliar ze společnosti Metrostav Infrastructure.
Mezi technikou vyčnívaly i žluté odtahové vozy. Podle zaměstnance odtahové služby je na I/37 nehod hodně. "Je tady velký provoz, jsme tady často, jsou tady vážné i normální nehody. Provoz tam pak bude po otevření dálnice plynulejší. Záleží na řidičích, přijde mi, že nerespektují dopravní předpisy. Obcím tady to ulehčí od kamionové dopravy," řekl Filip Hanuš z firmy Autoslužby HK.
jlc mal
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Osobně se už na zprovoznění těším, ale nejen tohoto úseku Hradec Králové- Jaroměř ale i Turnov - Hradec Králové . Podle předstané simulace od ŘSD na youtube to bude paráda. Pokud se provoz na stávající komunikaci sklidní tak jako se to stalo na staré Hradecké bude to fajn. Nemůžeme počítat jen s kladnými reakcemi ale i těmi nevěřícími a zápornými v tom je to život.
No pokud to shrnu, tak všechna auta, která pojedou po této dálnici od Jaroměře a budou pokračovat směr HK (Brno, Ostrava...) dokonale ucpou křižovatku smrti a to i nájezd k ní. I takto je od Jičína nával vozidel a když se k tomu přičte sjezd z dálnice, pak to bude tedy věc. K tomu se Hradec nějak vyjádřil? Chystá něco ? Jistěže ne.