Letošní letní prodeje dálničních známek byly vyšší než loňské, kdy se prodalo přes 900 tisíc kusů ještě papírových kuponů. Během července a srpna motoristé koupili denně v průměru 21 tisíc dálničních známek, celkově pak přes 1,3 milionu kusů za téměř 700 milionů korun.
„Nejvíce se prodalo desetidenních e-vinět, bylo jich přes 800 tisíc kusů. Třicetidenních variant koupili lidé téměř 300 tisíc a ročních přes 200 tisíc. Zvýšený zájem souvisel jak s dovolenými, tak s tranzitem turistů. Dlouhodobě nejoblíbenějším prodejním kanálem zůstává e-shop na webu edalnice.cz. Jeho prostřednictvím si e-známku pořizuje průměrně přes 83 procent motoristů,“ uvedl to Martin Opatrný, mluvčí podniku CENDIS, který je provozovatelem systému elektronických dálničních známek.
Na čerpacích stanicích EuroOil nakupuje dálniční známky přibližně devět procent lidí a na pobočkách České pošty zhruba šest procent. Zejména při transitu přes Českou republiku využívají řidiči také samoobslužné prodejní kiosky rozmístěné především v blízkosti hraničních přechodů. Ty se na celkových prodejích podílí dvěma procenty. Státní podnik CENDIS, který je provozovatelem systému elektronických dálničních známek, v průběhu léta zareagoval na zvýšenou poptávku na vstupu do ČR ze Saska po dálnici D8 a do Varvažova instaloval další kiosek.
Podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) vývoj prodeje elektronických známek ukazuje, že si lidé na tento způsob úhrady dálnic rychle zvykli a nečiní jim větší potíže. „Od spuštění prodeje v prosinci loňského roku jsme systém přizpůsobili některým požadavkům z praxe. Nyní je tak možné například požádat o vrácení peněz, pokud jste omylem zaplatili dálniční známku na neexistující SPZ,“ říká Havlíček a doplňuje: „Průběžně také reagujeme na potřeby zahraničních motoristů, abychom jim nákup známky co nejvíc ulehčili.“
„Bližší pohled na prodeje ročních elektronických dálničních známek ukazuje, že lidé rádi využívají jejich klouzavou platnost. Největší zájem byl pochopitelně letos koncem ledna a v únoru, po uplynutí platnosti papírových kuponů. Jsem rád, že jsme nápor bez problémů zvládli. V dalších letech už očekáváme špičky na přelomu roku menší, protože se nám nákupy ročních známek pozvolna rozprostřou do celého roku,“ konstatoval Jan Paroubek, pověřený řízením CENDIS.
Dálniční známky v Evropě používá 12 zemí. Ve většině případů nabízí dvě krátkodobé a jednu roční. Výjimkou je Švýcarsko, které prodává jen roční dálniční známku. Od prosince loňského roku se v Česku prodalo téměř pět milionů dálničních známek, z toho více než 2,6 milionu ročních, zhruba půl milionu měsíčních a více než 1,6 milionu desetidenních.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.