neděle 20. června 2021 Květa

Některé mosty v hradeckém kraji jsou v dezolátním stavu. Hejtmanství se pustí do oprav nejvíce zanedbaných

Na první pohled mohou vypadat dobře, ale podrobnější zkoumání ukáže, že jsou v dezolátním stavu. Vedení Královéhradeckého kraje vytipovalo několik mostů, které je třeba bezpodmínečně opravit. V následujících dvou letech by se měla rekonstrukce dočkat více než desítka mostních konstrukcí. Čtyři z nich jsou před koncem své životnosti.  

Královéhradecký kraj vlastní celkem 869 mostů. Čtyři z nich jsou v havarijním stavu a potřebují generální opravu. V nejhorším stavu jsou mosty v Železnici na Jičínsku, v Čermné nad Orlicí, Velké Úpě a Temném Dole.  

Nejkritičtější je podle hejtmanství most v Temném Dole, který je na hlavní silnici do Pece pod Sněžkou. Už v květnu na něm musela být omezena doprava. Průjezd byl zúžen jen do jednoho jízdního pruhu a omezen maximální povolenou rychlostí na 30 kilometrů v hodině. Vjezd je zakázán vozům nad 20 tun. V těchto dnech by měla začít provizorní rekonstrukce. Do dvou let by mohl být úplně nový most.  

„Od poslední kontroly před třemi lety se ukázalo zhoršení stavu daného mostu ze čtvrtého stupně na nejvyšší sedmý stupeň“ řekl novinářům radní pro dopravu Václav Řehoř (ODS). 

Opravu mostů město rozdělilo do jednotlivých let. Ještě letos se dočkají rekonstrukce mosty v Jaroměři, Velké Úpě, Hronově, v Orlickém Záhoří, Dolní Olešnici a v obci Pamětník na Hradecku. Za tyto práce zaplatí hejtmanství 61,5 milionu korun. 

„Na hlavním tahu do Pece pod Sněžkou opravíme v roce 2022 celkem tři mosty. Předpokládané náklady se pohybují kolem 170 milionů korun. Chtěli bychom najít vhodné dotační tituly,“ doplnil radní. Ve stejném roce na řadu přijde například i most v Kounově, Libňatově nebo Lhotě u Trutnova.  

Stav mostů se začal hlídat v roce 2017 

Stav mostů v Královéhradeckém kraji se začal pečlivě sledovat v roce 2017, kdy se kvůli havarijnímu stavu musel uzavřít ten v hradeckých Svinarech. Kraj ho uzavřel pro veškerou dopravu a používat ho mohli jen pěší a cyklisté. Osobní i nákladní doprava musela až do roku 2019 po objízdných trasách. Nejbližší mosty přes Orlici se nachází na silničním okruhu města a pak až v Krňovicích.  

Původní most, který sloužil 111 let, byl zdemolován v roce 2018. Výstavba nového mostu trvala zhruba rok. Do té doby mohli řeku přejít pomocí náhradní lávky, která byla natažena hned vedle nově budovaného mostu. Novou mostní konstrukci si muselo hejtmanství zaplatit z vlastní kapsy, vyšla na 80 milionů korun.   

I v tomto případě se most uzavřel hned poté, co kontrola zjistila jeho havarijní stav. Doprava zde byla omezena 33 měsíců. 

Havarijní stav uzavřel i most u Hořic  

Podobný scénář nastal i v případě mostu přes trať na obchvatu Hořic. O jeho dezolátním stavu informovalo Ředitelství silnic a dálnic před zhruba třemi lety. „Spolu s neodpovídající kvalitou použitých betonů z doby výstavby bylo na základě diagnostického průzkumu rozhodnuto o kompletní rekonstrukci,“ řekla před rekonstrukcí mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Nakonec byl most stržen a na jeho místě vyrostl úplně nový. 

Během jeho stavby byla spojnice mezi Hradcem Králové a Jičínem na rok a půl zcela uzavřena. Veškerá doprava musela přes Hořice. Husovou a Taboritskou ulicí denně projelo přes 14 tisíc aut. Po dokončení mostu silničáři opravili i objízdnou trasu.  

Nový most se otevřel na přelomu října a listopadu loňského roku. Nová stavba je 16 metrů nad hlavní tratí z Ostroměře do Hradce Králové. Kromě železnice most překonává i Chvalinský potok a tři silnice. S délkou 460 metrů jde o nejdelší estakádu na silnicích v Královéhradeckém kraji. 

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Štítky most, rekonstrukce, stav, dezolátní, rekonstrukce, Královéhradecký, kraj, Temný Důl, oprava

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.