Spor, který trvá už dlouho, začíná mít definitivní rozuzlení. Kaštanová alej, jenž se nachází vedle plánované vlakové dvojkolejky mezi Hradcem a Opatovicemi musí zmizet A rozhodně se nejedná o malichernou část. Odstraněno bude přes tři tisíce stromů.
I přes to, že projekt dostal zelenou, spory dlouhodobě přetrvávají. Obyvatelé čtvrtě, kde by dvojkolejka měla vést, bojují zuby nehty, aby kaštanová alej byla zachráněna. Jedna možnost se nabízí, nicméně k tomu by Správa železniční dopravní cesty( SŽDC) potřebovala získat soukromé pozemky, a to by v tomto případě trvalo minimálně několik let.
Kdyby se to povedlo, alej by se dala zachránit a kolej by se posunula o několik metrů dál, než bylo plánováno. Tím by se zachovala určitá část stromů. Jenže situace není rozhodně ideální a nedá se očekávat, že by se tento scénář nakonec realizoval.
Vlastníci pozemků si stěžují na nejasnosti a nesrovnalosti. Podle nich obdrželi dopis od SDŽC ohledně toho, zda souhlasí s prodejem svých pozemků, ale bez udání ceny a aniž by byli informováni o jak velkou část pozemků by se jednalo.
„Negativním vlivem záměru je nutnost kácení mimolesní zeleně. Vykáceno bude 3 805 kusů stromů (včetně jedné řady kaštanů v aleji Kaštanka v ulici Opatovická) a keře na ploše 24 550 metrů čtverečných,“ stojí ve stanovisku ministerstva životního prostředí.
To jen potvrzuje to, že soukromí vlastníci už nemají v podstatě žádnou možnost, jak rozhodnutí zvrátit, a kaštanová alej tak ustoupí plánované dvojkolejce, která bude součástí velké modernizace. Ta by měla být rozdělená na dvě etapy a v první z nich je naplánovaná rekonstrukce hlavního nádraží v Hradci Králové za téměř 2,5 miliardy.