Jsou věci, které v posledních měsících dokážou hnout obyvatelům Hradce žlučí. Do nedávna to byl tendr ve spojitosti s fotbalovým stadionem, jenž skončil krachem. A hned v závěsu je lávka přes Labe, která má téměř totožný scénář.
O stadionu už se toho napsalo opravdu dost, ale pojďme si to jen ve zkratce připomenout. Tak si sedněte, ať z té protahované komedie nespadnete na zem. V roce 2018 město vypsalo dva tendry, oba zrušilo. Letos vypsalo hned tři a celkem sedmkrát výběrové řízení posunulo. Výsledek? Totální krach. Jediný zájemce přišel s cenou, která je pro město neakceptovatelná, a tak šel projekt opět ke dnu. Překvapuje to vůbec nikoho? Řekl bych, že ne.
Lávka přes Labe? Tři vypsané letošní tendry a pouze jeden zájemce. Jenže i ten vyrukoval s cenou, která je téměř třikrát větší, než jakou si město představovalo, a tak to dopadlo stejně, jako u stadionu.
Teď je otázkou, na čí straně je chyba. Na straně města, které si cenovou politiku u výše dvou zmiňovaných staveb představuje úplně jinak? Evidentně ano. Protože jak je vidět, za sumu, kterou město očekávalo, že se dočká ať té či oné stavby, je pouze fikce.
Ano, plán studie na fotbalový stadion se dá přepracovat, aby se snížily náklady, nicméně jak všichni víme, pokud se to tak stane, a že tomu tak určitě bude, výstavba kýžené arény se protáhne opět o několik let. Na druhou stranu, taková věc ve městě už asi nikoho nepřekvapí.
Firma, která nebyla jmenována by projekt převzala jen v případě navýšení rozpočtu na stadión. Přibližně z 600 milionů na 800. To ale město odmítlo a tím pádem bylo výběrové řízení zrušeno.
Kvůli zpoždění stavby lávky hrozí městu sankce 15,2 milionu korun. Důvodem je to, že ke stavbě lávky se město zavázalo ve smlouvě s Československou obchodní bankou (ČSOB), která v zóně Aldis začala loni budovat regionální sídlo. Ze smlouvy vyplývá, že pokud město nestihne lávku postavit do dubna 2020, musí bance vrátit třetinu z 45,6 milionu korun, za které v minulosti bance prodalo pozemky pro stavbu sídla. Město proto jedná s bankou o posunutí termínu formou dodatku ke smlouvě.
A tak nastává další problém, protože si město podkopává vlastní hrob. Je tak na místě se děsit toho, jak to všechno bude pokračovat dál. Chystá se tendr na dopravní systém v Hradci za více než 200 milionů, i odbavovací systém v MHD. Pokud i v tomto případě dopadne výběrové řízení krachem, zůstane Hradec Králové salónem republiky, nebo se stane místem, kde se vypsání jakéhokoliv tendrů vyrovná fiasku?