Zastupitelstvo Hradce Králové definitivně schválilo vyhlášku, na základě které budou provozovatelé elektrokoloběžek platit za parkování. Město tak chce regulovat jejich pohyb. Někteří zastupitelé ale poukazují na to, že na problémy s elektrokoloběžkami doplatí i program sdílených kol.
Město Hradec Králové vyhlášku o poplatcích za parkování koloběžek schválilo jako první v republice. Ještě předtím ji ale muselo přezkoumat ministerstvo vnitra, které možnost zpoplatnění veřejného prostranství za umístění koloběžek uznalo.
„Jsem velmi spokojen, že vyhláška, která reguluje pohyb a existenci elektrokoloběžek v našem městě, prošla ministerstvem vnitra a my ji můžeme aplikovat. Jsme první v republice a věřím tomu, že budeme příkladem pro ostatní,“ říká primátor Alexandr Hrabálek (ODS).
Město však muselo ve vyhlášce nejdříve upravit výši poplatku z původních třiceti na tři koruny za metr čtvereční. Podle zákona o místních poplatcích je totiž možné poplatek nastavit do výše pouze deseti korun za metr čtvereční. Nově stanovaná částka tři koruny je nyní stejná jako sazba, kterou městu za použití veřejného prostranství platí provozovatelé předzahrádek.
Za zábor veřejného prostranství však budou platit nejenom elektrokoloběžky, ale také elektrokola a klasická sdílená kola. „Po tom, co jsme si s koloběžkami zažili vloni, jsem rád, že vyhláška přinese nějaké regule a městu i malý výnos. Aby to nebylo diskriminační, tak se to stáhlo i na kola,“ vysvětluje zastupitel Lubomír Štěpán (KSČM).
To se ovšem některým zastupitelům nelíbí. „Nevím, jestli je vhodné regulovat elektrokoloběžky pomocí záboru, protože tím ohrožujeme i systém sdílených kol, což nikdo nechce,“ říká Martin Hanousek (Zelení).
Připomínky má i zastupitelka Pavlína Springerová (HDK): „My dlouhodobě podporujeme program pro sdílená kola (která nejsou elektrokola, ale skutečně sdílená kola) a myslíme si, že by žádná vyhláška neměla postihnout systém sdílených kol, který je tím jediným environmentálně přátelským a zároveň i zdravým způsobem sdílené dopravy.“
Vedení města však ujišťuje, že nová platba za parkování projekt sdílených kol neohrozí, poskytovatel o sazbě ví a souhlasí.
Elektrokoloběžky zatím za zábor neplatí, koneckonců momentálně ve městě ani nejsou, provozovatelé je odvezli. „Před koncem roku jsme z Hradce Králové stáhli všechny koloběžky a od té doby vedeme jednání, jakým způsobem parkovací místa vytyčit tak, aby městu nevznikala časově a finančně náročná administrativní zátěž," uvedl v lednu pro regionální MF Dnes Václav Petr ze společnosti Lime.
„Poplatek začnou provozovatelé elektrokoloběžek hradit až v momentě, kdy budou vytyčena parkovací místa, aby bylo zřejmé, o jak velké plochy se jedná a v jakých lokalitách se nacházejí. O tom s nimi zatím stále probíhá jednání," říká náměstek primátora Pavel Marek (za ANO).
Problém špatného parkování sdílených elektrokoloběžek město řešilo od začátku, kdy se služba v Hradci Králové objevila. Podle Pavla Marka mělo navíc město prostřednictvím městské policie a technických služeb s provozem koloběžek více práce a zvýšené náklady, například při úklidu chodníků nebo sečení trávy. V rámci boje proti novému sdílenému dopravnímu prostředku se koloběžky objevily například pověšené na stromě. Jedna z koloběžek se dokonce našla v Labi.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.