Kabinová lanovka na Sněžku si dnes připomíná páté výročí od zahájení provozu po kompletní rekonstrukci. V sobotu 21. prosince 2013 svezla na spodním úseku z Pece pod Sněžkou na Růžovou horu první turisty, druhý úsek na Sněžku začal fungovat pro veřejnost v únoru 2014. Od té doby lanovka svezla zhruba 800 tisíc lidí.
Nová lanovka s čtyřmístnými kabinami nahradila dřívější zařízení z roku 1949 s otevřenými dvousedačkami. Doba jízdy na vrchol se zkrátila z 25 na 16 minut, ale kapacita lanovky zůstala stejná. Dolní úsek svezl první cestující už 20. prosince 2013, šlo ale většinou o obyvatele Pece a lidi, kteří se na její stavbě podíleli. „Dnes máme výročí. Oslavy? Na to není čas, možná až bude deset let," uvedl náčelník lanovky Jiří Martinec.
Podle něj se lanovka osvědčila a pro město je přínosem. „Pro turisty je obrovskou výhodou, že byla protažena až dolů k otočce v Peci, že se zvýšil komfort a také, že je rychlejší než ta původní," poznamenal náčelník lanovky.
Lanovka, kterou tvoří dva úseky, a to Pec - Růžová hora a Růžová hora - Sněžka s celkovou délkou dráhy kolem 3,5 kilometru, je z hlediska převýšení v Česku nejextrémnější kabinovou lanovku. Převýšení lanové dráhy z dolní stanice v Peci do horní stanice na Sněžce je přes 700 metrů. Z toho plynulou i specifika pecké lanovky. „Nejčastěji v prosinci a v lednu nás hodně trápí námrazy, hlavně na posledních 300 či 400 metrech. Musí se pak lézt nahoru a omlacovat námrazu z koleček a podobně. Bohužel tady jsou podmínky zcela jiné než v Alpách. Ital, který tady na tom dělal, tomu nechtěl věřit. Mají tam spíše suchou námrazu," řekl Martinec.
Pro provoz je podle něj nejméně vhodné právě takové počasí, které dnes v Krkonoších panuje, a to silný vítr v horním úseku a mráz na Sněžce a teploty nad nulou v Peci. Třeba dnes stojí kvůli silnému větru horní úsek. Lanovka na Sněžku může jezdit do rychlosti větru 60 kilometrů v hodině. „Co se týče větru, tak nová lanovka jezdí zhruba stejně často, jako ta stará," dodal Martinec.
Investorem lanovky za více než 300 milionů korun bylo město Pec pod Sněžkou, většinu nákladů šlo z fondů EU. Stavební firma BAK Trutnov a lanovkářská firma Leitner měly novou lanovku podle smlouvy postavit do konce března 2014. Stavbu ale stihly téměř o čtyři měsíce dříve.
Práce na stavbě nové lanovky oficiálně začaly v září 2011, fakticky se ale rozběhly až na jaře 2012. Velké potíže stavbařům způsobil nepředpokládaný objev tvrdé skály na místě dolní stanice. Práce brzdily i extrémní klimatické podmínky v horních partiích Sněžky. Řada prací se mohla dělat jen ručně, materiál přepravovaly vrtulníky.
Stavbaři vybudovali na původních půdorysech novou vrcholovou stanici a přestupní stanici na Růžové hoře. Nová spodní nástupní stanice vznikla blíže k centru Pece a čtyřmístné gondoly lanovky tak nově překonávají řeku Úpu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.