Počasí dnes22 °C, zítra23 °C
Pondělí 20. května 2024  |  Svátek má Zbyšek
Bez reklam

Kabinová lanovka z Pece svezla první turisty před pěti lety

Kabinová lanovka na Sněžku si dnes připomíná páté výročí od zahájení provozu po kompletní rekonstrukci. V sobotu 21. prosince 2013 svezla na spodním úseku z Pece pod Sněžkou na Růžovou horu první turisty, druhý úsek na Sněžku začal fungovat pro veřejnost v únoru 2014. Od té doby lanovka svezla zhruba 800 tisíc lidí.

Nová lanovka s čtyřmístnými kabinami nahradila dřívější zařízení z roku 1949 s otevřenými dvousedačkami. Doba jízdy na vrchol se zkrátila z 25 na 16 minut, ale kapacita lanovky zůstala stejná. Dolní úsek svezl první cestující už 20. prosince 2013, šlo ale většinou o obyvatele Pece a lidi, kteří se na její stavbě podíleli. „Dnes máme výročí. Oslavy? Na to není čas, možná až bude deset let," uvedl náčelník lanovky Jiří Martinec.

Podle něj se lanovka osvědčila a pro město je přínosem. „Pro turisty je obrovskou výhodou, že byla protažena až dolů k otočce v Peci, že se zvýšil komfort a také, že je rychlejší než ta původní," poznamenal náčelník lanovky.

Lanovka, kterou tvoří dva úseky, a to Pec - Růžová hora a Růžová hora - Sněžka s celkovou délkou dráhy kolem 3,5 kilometru, je z hlediska převýšení v Česku nejextrémnější kabinovou lanovku. Převýšení lanové dráhy z dolní stanice v Peci do horní stanice na Sněžce je přes 700 metrů. Z toho plynulou i specifika pecké lanovky. „Nejčastěji v prosinci a v lednu nás hodně trápí námrazy, hlavně na posledních 300 či 400 metrech. Musí se pak lézt nahoru a omlacovat námrazu z koleček a podobně. Bohužel tady jsou podmínky zcela jiné než v Alpách. Ital, který tady na tom dělal, tomu nechtěl věřit. Mají tam spíše suchou námrazu," řekl Martinec.

Pro provoz je podle něj nejméně vhodné právě takové počasí, které dnes v Krkonoších panuje, a to silný vítr v horním úseku a mráz na Sněžce a teploty nad nulou v Peci. Třeba dnes stojí kvůli silnému větru horní úsek. Lanovka na Sněžku může jezdit do rychlosti větru 60 kilometrů v hodině. „Co se týče větru, tak nová lanovka jezdí zhruba stejně často, jako ta stará," dodal Martinec.

Investorem lanovky za více než 300 milionů korun bylo město Pec pod Sněžkou, většinu nákladů šlo z fondů EU. Stavební firma BAK Trutnov a lanovkářská firma Leitner měly novou lanovku podle smlouvy postavit do konce března 2014. Stavbu ale stihly téměř o čtyři měsíce dříve.

Práce na stavbě nové lanovky oficiálně začaly v září 2011, fakticky se ale rozběhly až na jaře 2012. Velké potíže stavbařům způsobil nepředpokládaný objev tvrdé skály na místě dolní stanice. Práce brzdily i extrémní klimatické podmínky v horních partiích Sněžky. Řada prací se mohla dělat jen ručně, materiál přepravovaly vrtulníky.

Stavbaři vybudovali na původních půdorysech novou vrcholovou stanici a přestupní stanici na Růžové hoře. Nová spodní nástupní stanice vznikla blíže k centru Pece a čtyřmístné gondoly lanovky tak nově překonávají řeku Úpu.

Autoři | Foto Michal Vodička

Štítky stavby, turistika, lanovky, výročí, Sněžka, lanová dráha, kabinová lanovka, Pec pod Sněžkou, Růžová hora, Evropská unie, Leitner, Česko, Alpy

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Kabinová lanovka z Pece svezla první turisty před pěti lety  |  Z kraje  |  Hradecká Drbna - zprávy z Hradce a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.