Počasí dnes6 °C, zítra6 °C
Úterý 26. listopadu 2024  |  Svátek má Artur
Bez reklam

Cestující stráví ve vlaku mezi Hradcem a Pardubicemi o pár minut méně

Na trati z Pardubic do Hradce Králové začnou od března příštího roku jezdit vlaky až 160 kilometrů v hodině. Spojení mezi krajskými městy se tak o několik minut zrychlí. Umožní to evropský zabezpečovací systém, který Správa železnic hodlá v té době spustit. Provoz také bude bezpečnější.

"Je to velmi významná trať především pro osobní přepravu. Rychlost přepravy z centra jednoho města do druhého centra města bude dlouho nepřekonatelná, a věřím, že lidé proto budou volit vlakovou dopravu," řekl ředitel Stavební správy západ Správy železnic Petr Hofhanzl.. Trať je dvoukolejná z Pardubic do Opatovic nad Labem, Správa železnic tam dvě koleje postavila postupně, zbývá dokončit úsek do Hradce Králové, dodal.

Zavedení ETCS předchází dokončení digitálního rádiového systému GSM-R, který je teď nově na celé trati z Pardubic do Jaroměře a také do Praskačky. Je obdobou mobilní sítě a používá se pro přenos signálu.

Práce na něm trvaly zhruba dva roky. Na trati je deset stanic s technologiemi a betonové stožáry s anténními systémy. Stožáry jsou rozmístěné v rozpětí tří až sedm kilometrů podle složitosti terénu. Komunikace mezi vlaky a dispečinkem je také vedena bezdrátově.

"Dřív se používal analogový systém. Strojvedoucí musel vše ručně přepínat. GSM-R činnosti dělá automaticky. Když se strojvedoucí potřebuje dovolat na konkrétního výpravčího, zmáčkne díky novému systému jedno stejné tlačítko, a ten ho přepojí vždy na správné místo," řekl ředitel dodavatelské společnosti Kontron Transportation Petr Vítek.

Rádiový komunikační systém mezi dispečerem a vlaky Správě železnic umožní instalaci ETCS. Jeho zavádění po Česku požaduje EU. Má sjednotit odlišné zabezpečovací technologie v jednotlivých členských státech. "Na evropském zabezpečovacím systému již pracujeme, abychom ho mohli v březnu 2025 mezi Pardubicemi a Hradcem Králové uvést do provozu," řekl Hofhanzl.

Systém ETCS umožní zvýšení rychlosti vlaků až na 160 kilometrů v hodině. Teď tam vlaky jezdí maximálně stokilometrovou až stodvacetikilometrovou rychlostí. "Řádově se cesta do Hradce Králové zkrátí o jednotky minut," řekl Hofhanzl.

Systém ETCS by měl zajistit bezpečnější vlakový provoz. Nyní může dispečer pomocí systému GSM-R dát pokyn nebo signál strojvedoucímu, že se například něco děje na trati. Systém ETCS už sám může automaticky vlak zastavit v případě, že strojvedoucí udělá chybu. Díky tomu se například zabrání srážce vlaků, dodal Hofhanzl.

Digitální rádiový systém GSM-R stál 243 milionů korun bez DPH a Evropská unie na něj přispěla 85 procent. Systém ETCS přijde přibližně také na čtvrt miliardy korun.

Hodnocení článku je 20 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Hanka Poskočilová

Štítky železnice, Pardubicemi, Hradec Králové, ETCS, cesta, vlak, doprava

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Cestující stráví ve vlaku mezi Hradcem a Pardubicemi o pár minut méně  |  Z kraje  |  Hradecká Drbna - zprávy z Hradce a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.