pátek 22. října 2021 Sabina

Do Lidlu ve Vrchlabí vás bez očkování nepustí, tvrdí hoax. Jde o lež, upozorňuje společnost

Bez očkování vás od 6. září do prodejny Lidl ve Vrchlabí nepustí, tvrdí hoax. Jako důkaz přikládá upravenou fotografii dveří se zmíněným nápisem. Společnost Lidl se však proti tomuto tvrzení ohrazuje a upozorňuje, že se jedná o jasný podvod.

„Od 6. září vstup pouze pro očkované proti SARS-CoV-2“ uvádí nápis na fotografii jedné z prodejen řetězce Lidl. Má se jednat o prodejnu ve Vrchlabí. Fotografie je však podvrh, jedná se o další z řady hoaxů. Žádný takový nápis nenajdete ani na dveřích Lidlu ve Vrchlabí, ani na jiných prodejnách.

„Danou fotografii jsme zaregistrovali. Jedná se o podvod. Na dveřích žádné z našich prodejen žádný takový nápis zákazníci nenaleznou. Společnost Lidl respektuje svobodné rozhodnutí každého zákazníka, tudíž v žádném případě nedochází k jakékoli diskriminaci očkovaných či neočkovaných osob,“ uvedl mluvčí společnosti Lidl David Šíma pro fact-checkingový web Praktické.info. Jedná se o web, který se zabývá ověřováním faktických informací s cílem určit jejich pravdivost a správnost, spustil ho spolek Manipulátoři.cz.

Dezinformační stránka, která na Facebooku upravenou fotografii začala šířit, příspěvek následně sama stáhla a uvedla, že se jednalo o hoax. Některé fanoušky stránky to ale ani tak nepřesvědčilo. „Uvidíme co bude 6. září pak budeme znát pravdu, oni jsou ty Hoaxi pravdivější a pravdivější,“ uvedla s řadou gramatických chyb uživatelka Iva Svobodová. „Co je dnes hoax, může být za měsíc pravda,“ přidává se uživatel Miroslav Stolín. Právě sociální sítě šíření hoaxů mezi lidmi výrazně usnadňují a urychlují.

„Ještě na začátku milénia bylo pro běžného uživatele poměrně obtížné vytvořit internetový obsah, který by byl dostupný většímu množství lidí. V novém, pouhých několik let existujícím světě elektronických sociálních sítí se status naší „zdi“ může díky jejich algoritmu dostat doslova mezi miliony dalších uživatelů, a to často i bez našeho vědomí,“ upozorňuje etnolog Petr Janeček, autor knihy Černá sanitka znovu v akci – hoaxy, fámy, konspirace.  

Janeček také upozorňuje, že zatímco dříve byly fámy často šířeny s dobrým úmyslem varovat naše blízké, v době sociálních sítí za vznikem podstatné části hoaxů a fake news stojí ti, kteří dobře vědí, že jde o falešnou informaci, ale přesto ji šíří, většinou z ekonomických nebo ideologických příčin.

Hoaxy a fake news se proto zabývají především těmi nejaktuálnějšími a společensky nejatraktivnějšími tématy, mezi která v současné době patří především koronavirus (zejména pak očkování) a migrační krize.

Ohodnoť článek

Štítky hoax, fake news, sociální sítě, Lidl, očkování, covid-19, vstup do obchodu

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.