Již tuto sobotu budou v pražském Rudolfinu předány Ceny České filmové a televizní akademie za rok 2018 – Český lev. Cenu Magnesia za studentský film má možnost získat i hradecký rodák a student FAMU Adam Koloman Rybanský. Jeho krátký film Home Sleep Home je v pětici nominovaných.
Váš nominovaný snímek Home Sleep Home se odehrává na železnici. Kde se vzal nápad na tento film?
Já žiji v Třebechovicích pod Orebem, takže jsem denně dojížděl do Hradce na gympl. Pak jsem začal jezdit do Prahy na FAMU a vždycky vlakem. Celkově vlak je můj nejoblíbenější dopravní prostředek. Ti, kteří by se třeba nikdy nepotkali nebo se za normálních okolností spolu nikdy nebavili, tak spolu ve vlaku začnou mluvit nebo na sebe nějak reagovat.
ANOTACE: Vlak je specifický způsob dopravy, ve kterém dochází často k interakcím mezi cizími lidmi. Vzniká zde prostor pro setkávání lidí z odlišných světů, kteří by se spolu za normálních okolností nikdy nebavili. Na cestě nočním vlakem z Prahy do Budapešti se v lůžkovém kupé potkává nemluvný Standa s bodrým Bróňou. I když jsou rozdílné povahy, lahev slivovice a stesk po vzdalující se domovině je nakonec zblíží. Zdroj: csfd.cz
Jak vznikal scénář?
Já při psaní scénáře vždy postupuji tak, že to vychází z mých zkušeností a zážitků. V tomto konkrétním případě mám ty dvě hlavní postavy, což jsou vlastně neherci. S nimi jsem se znal už z natáčení předešlého filmu a představoval jsem si, co by se stalo, kdyby se tihle dva poprvé potkali. Pak mě napadlo zasadit to do lůžkového kupé, kde to setkání je ještě osobnější a intimnější.
Jak probíhalo samotné natáčení?
Natáčeli jsme dohromady sedm dní. Rozděleno to bylo na dvě části, jedna se točila v červnu a druhá v červenci. Natáčelo se ve stojícím vlaku v pražském depu. To bylo docela dost náročné, i když se filmový štáb hodně zúží, tak pořád je to nějaký počet lidí a s herci se vejít do toho malého kupé je problém. Navíc bylo venku 35 stupňů a kvůli zvuku jsme nemohli mít zapnutou klimatizaci, takže to bylo jako točit v sauně.
Adam Rybanský se do finálové pětice dostal již podruhé v řadě. V minulém roce u poroty zabodoval svým filmem „Přátelské setkání nad sportem“, jenž tematizoval oblíbený český sport – nohejbal
Jedna jediná scéna se prý natáčela v Budapešti…
Tam jsme jeli skutečně kvůli jediné scéně. Hlavní hrdinové tam dojedou a říkali jsme si, že by bylo dobré, aby bylo viditelné, že jsou v cizím prostředí, protože tématem filmu Home Sleep Home je domov a vzdalování se od něho. Záběr, jak jsou v Budapešti, byl tedy dost podstatný. V noci, po celodenním natáčení, jsme jeli na otočku na ten jeden záběr na Budapešť – Keleti.
Letos bylo přihlášených 93 filmů. Viděl jste nějaké filmy svých kolegů?
Snažím se sledovat ostatní filmy, ale ne všechny jsou někde běžně k vidění, všechny jsem rozhodně neviděl. Co se týká kolegů z FAMU, tak chodím na klauzury a tam se všichni známe. Když vezmu finálovou pětku, tak se neznám osobně akorát s jedním.
Jaké byly vůbec vaše filmové začátky?
Začalo to hodně brzy, těžko říct kdy. Od rodičů jsem si tehdy vzal digitální foťák, na který se dalo natáčet. Obraz byl kostičkovaný a možná to bylo i bez zvuku. Ve 12 letech jsem od rodičů dostal k narozeninám kameru na kazetky a od té doby jsme s kamarády něco natáčeli. Vydrželo nám to až do mého nástupu na FAMU.
Co chystáte co budoucna? Máte už nějaké konkrétní plány?
Já jsem teď v posledním ročníku a připravuji svůj absolventský film, který ve výjimečných případech může být i celovečerní, pokud se to povede zafinancovat. Původně jsem vůbec nepomýšlel na celovečerní film, protože si zatím nejsem jistý ani svou krátkometrážní tvorbou, ale mám takovou látku, o které jsem přesvědčen, že si celovečerní formát zaslouží. Navíc jsem dostal od Státního fondu kinematografie podporu na literární vývoj celovečerního scénáře, takže momentálně píšu celovečerní scénář a v létě budeme s producentem podávat žádost na debut. Takže vše záleží na tom, jak dopadne fond.