Více než čtyřistamilionový tendr Hradce Králové na pořízení inteligentního dopravního systému vázne. Po námitkách dvou firem se jím zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který městu zakázal podepsat smlouvu s vítěznou firmou. Rada města kvůli tomu v úterý výběr vítězné firmy odložila. Pokud město nepodepíše smlouvu s vítězem do konce roku, může přijít o evropskou dotaci na systém. ČTK to dnes řekl (ODS).
Systém by měl v Hradci zvýšit plynulost a bezpečnost automobilové dopravy. Tendr s odhadovanou cenou 420 milionů korun město vypsalo v lednu. V červenci dva zájemci podali nabídky. K jménům uchazečů ani k obsahu nabídek se dnes představitelé města na dotaz ČTK blíže nevyjádřili. Náměstek primátora pro investice Jiří Bláha pouze uvedl, že jedna z nabídek je cenově "podstatně nižší".
Jiné dvě firmy, které nabídky nepodaly, se obrátily se stížnostmi na antimonopolní úřad. První stížnost ÚOHS podle Bláhy odmítl a stěžovatel může ještě podat rozklad. U druhé stížnosti úřad zatím nerozhodl. Stěžovatel namítá, že zakázka neměla být vypsána jako celek, ale měla být rozdělena na části, aby se o ně mohly ucházet i menší firmy, uvedl Bláha.
To město odmítá. "Nechceme věci po částech. Chceme systém, který bude spolupracovat, bude funkční a bude dodán vcelku. Věříme, že ÚOHS rozhodne v náš prospěch," řekl Bláha. Námitky stěžovatelů označil za spekulativní.
Zároveň přiznal, že termíny vztahující se k získání dotace začínají být napjaté. Podle náměstkyně pro majetek Věry Pourové (ANO) by město bez dotace systém pořídit nemohlo. I tak by se ale podle ní obnovou systému zabývat muselo, například by muselo něco udělat s dožívajícími semafory.
Odhadovaná hodnota zakázky je 305 milionů korun za vybudování systému plus 114 milionů za jeho šestileté provozování. Město chce na investici využít dotaci z programu ITI až 247 milionů korun. Výstavbu systému město předpokládá v letech 2020 až 2022, v provozu by měl být od roku 2023.
Nejnákladnější částí systému bude kompletní výměna zastaralých semaforů na všech zhruba 50 křižovatkách a přechodech pro chodce. Celý systém bude složený z šesti základních modulů. Čtyři by měly tvořit páteř systému, jde o semafory, dispečink, přenosovou síť a centrální server. Nadstavbu budou tvořit moduly řízení MHD a měření rychlosti.
Řidiči by jednotlivé prvky systému měli zaznamenat minimálně. Půjde na první pohled o běžné semafory, které budou propojené senzory, kamerami a čidly s centrálním dispečinkem. Čidla budou detekovat kolony či nehody. Systém umožní preferovat autobusy a trolejbusy městské hromadné dopravy a zajistí bezpečný průjezd záchranářům.
Automatické měření rychlosti spojené s následným vybíráním pokut by mělo být zavedeno na deseti místech. Podle radnice se umístění radarů a kamer může ještě změnit nebo doplnit. Radary chce magistrát na kritických místech ukáznit řidiče a podpořit plynulost dopravy.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.