středa 3. června 2020 Tamara

Tendr Hradce Králové na dopravní systém vázne. Hradec kvůli tomu může přijít o dotaci

Více než čtyřistamilionový tendr Hradce Králové na pořízení inteligentního dopravního systému vázne. Po námitkách dvou firem se jím zabývá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který městu zakázal podepsat smlouvu s vítěznou firmou. Rada města kvůli tomu v úterý výběr vítězné firmy odložila. Pokud město nepodepíše smlouvu s vítězem do konce roku, může přijít o evropskou dotaci na systém. ČTK to dnes řekl (ODS).

Systém by měl v Hradci zvýšit plynulost a bezpečnost automobilové dopravy. Tendr s odhadovanou cenou 420 milionů korun město vypsalo v lednu. V červenci dva zájemci podali nabídky. K jménům uchazečů ani k obsahu nabídek se dnes představitelé města na dotaz ČTK blíže nevyjádřili. Náměstek primátora pro investice Jiří Bláha pouze uvedl, že jedna z nabídek je cenově "podstatně nižší".

Jiné dvě firmy, které nabídky nepodaly, se obrátily se stížnostmi na antimonopolní úřad. První stížnost ÚOHS podle Bláhy odmítl a stěžovatel může ještě podat rozklad. U druhé stížnosti úřad zatím nerozhodl. Stěžovatel namítá, že zakázka neměla být vypsána jako celek, ale měla být rozdělena na části, aby se o ně mohly ucházet i menší firmy, uvedl Bláha.

To město odmítá. "Nechceme věci po částech. Chceme systém, který bude spolupracovat, bude funkční a bude dodán vcelku. Věříme, že ÚOHS rozhodne v náš prospěch," řekl Bláha. Námitky stěžovatelů označil za spekulativní.

Zároveň přiznal, že termíny vztahující se k získání dotace začínají být napjaté. Podle náměstkyně pro majetek Věry Pourové (ANO) by město bez dotace systém pořídit nemohlo. I tak by se ale podle ní obnovou systému zabývat muselo, například by muselo něco udělat s dožívajícími semafory.

Odhadovaná hodnota zakázky je 305 milionů korun za vybudování systému plus 114 milionů za jeho šestileté provozování. Město chce na investici využít dotaci z programu ITI až 247 milionů korun. Výstavbu systému město předpokládá v letech 2020 až 2022, v provozu by měl být od roku 2023.

Nejnákladnější částí systému bude kompletní výměna zastaralých semaforů na všech zhruba 50 křižovatkách a přechodech pro chodce. Celý systém bude složený z šesti základních modulů. Čtyři by měly tvořit páteř systému, jde o semafory, dispečink, přenosovou síť a centrální server. Nadstavbu budou tvořit moduly řízení MHD a měření rychlosti.

Řidiči by jednotlivé prvky systému měli zaznamenat minimálně. Půjde na první pohled o běžné semafory, které budou propojené senzory, kamerami a čidly s centrálním dispečinkem. Čidla budou detekovat kolony či nehody. Systém umožní preferovat autobusy a trolejbusy městské hromadné dopravy a zajistí bezpečný průjezd záchranářům.

Automatické měření rychlosti spojené s následným vybíráním pokut by mělo být zavedeno na deseti místech. Podle radnice se umístění radarů a kamer může ještě změnit nebo doplnit. Radary chce magistrát na kritických místech ukáznit řidiče a podpořit plynulost dopravy.

Autoři

Štítky ČR, správa, doprava, automobilová, Hradec Králové, FOTO

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.