sobota 8. května 2021 Statní svátek

Čeští diváci nacházejí stále větší zálibu v seriálech

Stále větší oblibu získávají u českých diváků seriály vysílané v televizi i na internetu. Přispěla k tomu zřejmě pandemie nemoci covid-19 spojená s uzavřením lidí doma. Podle odborníků ale také roste kvalita seriálů, pandemie tak vznik nových projektů nezastavila.

Obliba seriálů je součástí celosvětového trendu. „Televize a velká studia si konečně uvědomily, že dají-li výjimečným tvůrcům a tématům prostor v televizních sériích, získají z toho všichni – producenti i diváci," uvedla zakladatelka festivalu televizních a on-line seriálů Serial Killer Kamila Zlatušková. Festival přiváží do ČR know-how ze západní Evropy a naopak západní Evropě zase představuje to nejlepší z ČR a východní Evropy.

Seriálovou tvorbu nezastavila pandemie ani s ní spojený lockdown. Filmaři byli v Česku mezi prvními, kdo si nastavili pravidla, jak bezpečně pracovat. Již loni v květnu se tak mohly do Česka vrátit zahraniční štáby. Z tuzemských tvůrců tehdy zavedli při natáčení mezi prvními opatření chránící před nákazou koronavirem tvůrci seriálu Kukačky. Příběh o záměně dětí právě odvysílala Česká televize a průměrná sledovanost přes 1,7 milionů diváků několikrát vynesla tento titul na vrchol denní sledovanosti. Natáčení Kukaček trvalo 80 dní, štáb čítal zhruba 60 lidí.

Vloni na jaře se točil a hned v dubnu byl uveden prostřednictvím Youtube také seriál sKORO NA mizině. Komediální seriál z divadelního prostředí o tom, jak se herci a tvůrci vypořádávají s tím, že nemohou dělat, co je živí, má u svého prvního dílu přes 1,8 milionů zhlédnutí. Letos v únoru se na Netflixu objevil jako první český seriál Svět pod hlavou.

Od roku 2018 do března 2021 Česká televize odvysílala 30 premiérových seriálů vlastní tvorby. Nejsledovanější seriály s více než čtyřmi díly jsou podle asociace ty odvysílané v roce 2021 – Zločiny Velké Prahy (v průměru dva miliony diváků 15+), Kukačky (1,7 milionu) a Hlava Medúzy (1,55 mil). Ve skupině komediálních seriálů kraluje MOST! se sledovaností 1,68 milionu diváků, vysoká byla i jeho odložená internetová sledovanost - v rámci sedmi dní po odvysílání 260.000, za 30 dní pak 432.000.

Televize Prima zaregistrovala u vlastních seriálů z let 2018 až 2020 a 2015 až 2017 růst podílu sledovanosti ve všech strategických cílových skupinách. „Nejvyšší nárůst vidíme v mladší cílové skupině 15-54 let, kde průměrný share mezi těmito roky vzrostl o 1,07 procentního bodu," uvedl Marek Singer, generální ředitel skupiny Prima. Sledovanost narostla i v on-line prostředí, kde například u seriálu Polda mezi roky 2018 a 2020 narostl počet zhlédnutých videí dvojnásobně.

Pro internetovou televizi Mall.tv znamenal uplynulý rok růst z hlediska výroby i sledovanosti. Na první vlnu opatření zareagovala spuštěním série #kulturažije zahrnující 250 živých přenosů. Meziročně zaznamenala nárůst celkového počtu zhlédnutí z 23,8 milionu v roce 2019 na 55 milionů loni, přičemž sledovanost hraných seriálů vzrostla více než čtyřnásobně.

Divácká základna placené televize HBO v ČR a na Slovensku roste bez ohledu na pandemii. Česká produkce se dokáže vyrovnat zahraničním stálicím z pohledu sledovanosti. Příkladem je špionážní seriál Bez vědomí (2019), který měl přibližně dvojnásobnou sledovanost proti jiným titulům uváděným ve stejné době na HBO a HBO GO, jako jsou Euforie, Jeho temné esence, Outsider, Watchmen či Nový papež. 

Ohodnoť článek

Autoři | Foto Pixabay | Zdroj ČTK

Štítky seriál, televize, produkce, kultura

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.