Zastupitelé Hradce Králové dnes schválili vypsání soutěže na dodavatele a provozovatele Inteligentního dopravního systému (IDS), který by měl zvýšit plynulost a bezpečnost automobilové dopravy ve městě. Hodnota zakázky je zhruba 305 milionů korun za vybudování systému plus 114 milionů korun za jeho šestileté provozování. Město chce na investici využít evropskou dotaci až 247 milionů korun. Pro vypsání soutěže bylo 26 z 37 přítomných zastupitelů.
Radnice předpokládá, že v létě by mohl být znám vítěz zakázky. Kritériem pro hodnocení bude nejnižší nabídková cena. Výstavbu systému město předpokládá v letech 2020 až 2022, v provozu by měl být od roku 2023. Nejnákladnější částí systému bude kompletní výměna zastaralých semaforů na všech zhruba 50 křižovatkách a přechodech pro chodce.
Provozní náklady systému za rok by mohly činit kolem 19 milionů korun. Město by však ze systému mělo mít významné výnosy, a to z pokut udělených řidičům za rychlou jízdu či jízdu na červenou. Podle studie, kterou si město nechalo k zavedení systému zpracovat, by se na pokutách mohlo ročně vybrat zhruba 37 milionů korun.
Řidiči by jednotlivé prvky systému měli zaznamenat minimálně. Půjde na první pohled o běžné semafory, které budou propojené senzory, kamerami a čidly s centrálním dispečinkem. Čidla budou detekovat kolony či nehody. Systém umožní preferovat autobusy a trolejbusy městské hromadné dopravy a zajistí bezpečný průjezd záchranářům. Systém bude složený z šesti základních modulů. Čtyři by měly tvořit páteř systému, jde o semafory, dispečink, přenosovou síť a centrální server. Nadstavbu budou tvořit moduly řízení MHD a měření rychlosti.
Automatické měření rychlosti spojené s následným vybíráním pokut by mělo být zavedeno na deseti místech. Podle radnice se umístění radarů a kamer může ještě změnit nebo doplnit. Radary chce magistrát na kritických místech ukáznit řidiče a podpořit plynulost dopravy.
Výhrady k soutěži vznesli opoziční Piráti. Podle nich je zakázka špatně připravená a má neurčité zadání. „Systém nebude umět navigovat řidiče, nepomůže s parkováním ani neumožní zpracovávat dopravní modely. Za cenu obřích nákladů občanům nepřináší téměř žádné benefity," uvedl zastupitel za Piráty Aleš Dohnal. Podle Pirátů není jasné, jak město k odhadovaným nákladům zakázky došlo. Cílem pokutování řidičů by nemělo být plnění městské pokladny, míní Piráti. Rizikem projektu je podle Pirátů údajně to, že systém bude závislý na optické síti soukromého vlastníka.
Kriticky se vyjádřil i opoziční zastupitel Lubomír Štěpán (KSČM). „Odmítám systém, který bude postavený na vybírání pokut. Provozně to bude navíc velice náročné," řekl.
Projekt výší investice patří k nejnákladnějším stavbám v rámci evropského programu ITI hradecko-pardubické aglomerace. Pokud by zastupitelé dnes tendr neschválili, dostal by se celý projekt do časové tísně a zřejmě by jej město vůbec nestihlo v termínu udělat.
Systém řízení dopravy už má například Praha, Brno, Ostrava a další města velikosti stotisícového Hradce Králové.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.