Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Rostoucí počet elektrokol přináší i více nehod. Edukace je klíčová

PR článek

Rostoucí obliba elektrokol souvisí i s nárůstem nehodovosti, což potvrzují nejen prodejní data, podle kterých elektrokola tvoří až 35 % prodaných kol, ale i aktuální statistiky Policie ČR a Centra dopravního výzkumu. V roce 2024 se počet nehod na elektrokolech meziročně zvýšil o 50 %. S rostoucím zájmem o elektrokola se výrobci i prodejci zaměřují na edukaci cyklistů o bezpečné jízdě, správném používání elektrokol v terénu a využívání důležitých bezpečnostních prvků.

Trend elektrokol je stále patrnější a má zásadní vliv na cyklistický trh. „Elektrokola přinesla do cyklistiky nový impuls. Zájem o ně dlouhodobě roste, dnes tvoří až třetinu celkového prodeje kol. S tím však přichází i nutnost zaměřit se na bezpečnost a kontinuálně edukovat cyklisty, aby se předešlo rizikům a vážným úrazům,“ říká Jan Schindler, majitel maloobchodní cyklistické sítě Mojekolo. Podle něj musí být bezpečnost vždy na prvním místě a každý jezdec by měl zvážit své fyzické možnosti. „I my, jakožto prodejci, se aktivně podílíme na zvyšování povědomí o bezpečné jízdě, a to i prostřednictvím projektu ebikebezpecne.cz,“ dodává. Tento projekt se zaměřuje na osvětu v oblasti bezpečné jízdy na elektrokolech a zahrnuje i testovací akce, kde si zájemci mohou zdarma vyzkoušet elektrokola a pod vedením zkušených lektorů se naučit, jak je bezpečně ovládat.

Roste počet vážných nehod

Jedním z hlavních důvodů, proč se prodejci stále více zaměřují na edukaci cyklistů, jsou jasné statistiky. Podle dat Policie ČR a Centra dopravního výzkumu došlo v roce 2024 k celkem 24 smrtelným dopravním nehodám zaviněným cyklisty, z nichž 8 zavinili jezdci na elektrokolech. Celkově bylo evidováno 4 315 dopravních nehod na kolech, z toho 641 připadalo na elektrokola, což je o zhruba 200 více než v roce 2023. „Problém nevidíme pouze v celkovém nárůstu nehod na elektrokolech, ale především ve vyšším podílu nehod s vážnými následky. Zatímco na běžných kolech končí nehody těžkým zraněním v přibližně 6 % případů, u elektrokol je to již 10 %,“ říká generálmajor Tomáš Lerch, první náměstek policejního prezidenta. Podle dalších dat Policie ČR stále více než 50 % cyklistů, kteří byli v posledních 5 letech účastníky dopravní nehody, nemělo při jízdě nasazenou cyklistickou helmu. „Jíž patnáctým rokem se prostřednictvím projektu Na kole jen s přilbou snažíme o osvětu v oblasti používání cyklistických helem. Za tu dobu vidíme zlepšení, stále však ne takové, jaké bychom si společně s policisty i záchranáři přáli. Zejména starší generaci cyklistů je obtížné o výhodách helmy přesvědčit, když ji přeci celý život nenosili. Povinnost to není a dříve ani nebývala. I do statistik se tito cyklisté bez helmy propisují do těžce zraněných či usmrcených. Používat helmu bychom však měli bez ohledu na věk a zcela automaticky," říká Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti.

Nové technologie pro větší bezpečnost

Bezpečnost jízdy může výrazně zlepšit využívaná technologie. Jedním z posledních trendů je zavádění systému ABS, který je již dlouhodobě používaný u automobilů. „ABS je pravděpodobně nejvýraznější bezpečnostní inovací u elektrokol napříč všemi typy, od horských až po městská. Každým rokem přibývá počet modelů, které jsou tímto systémem vybaveny. Díky ABS nedochází při nenadálém brzdění k zablokování kol a smyku. Systém zároveň zajišťuje, aby se při náhlém zabrzdění předního kola rozložila brzdná síla i na zadní kolo, čímž se předchází pádu přes řídítka,“ říká Tomáš Jančárek ze společnosti Bosch eBike Systems.

Regionální srovnání

Centrum dopravního výzkumu analyzovalo počet zranění spojených s jízdou na elektrokolech v letech 2023 a 2024 v poměru k nehodám na běžných kolech v jednotlivých krajích. Nejvyšší podíl zranění souvisejících s elektrokoly byl zaznamenán v Zlínském kraji (19,4 %), Ústeckém kraji (19,1 %), Jihomoravském kraji (19,0 %) a Jihočeském kraji (18,6 %). Na opačném konci žebříčku se umístily Plzeňský kraj (5,7 %), Olomoucký kraj (6,5 %) a Vysočina (7,4 %). Relativně nízký podíl zranění vykázala Praha (9,1 %).

Podíl zraněných cyklistů na elektrokolech k celkovému počtu zraněných osob na jízdních kolech v jednotlivých krajích v letech 2023–2024.

Hlavním cílem projektu Na kole jen s přilbou je přispět ke snížení nehodovosti a zejména závažných následků dopravních nehod cyklistů v ČR zapříčiněných jejich nesprávným chováním a nepoužíváním bezpečnostních prvků při jízdě na kole, a to prostřednictvím komunikační kampaně zaměřené na informování a motivování cyklistů k dodržování příslušných bezpečnostních zásad při jízdě na kole ve městech, ale i při rekreaci. Projekt je spolufinancován z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů. Mezi významné partnery patří Policie ČR, Horská služba ČR, Sev.en Česká energie, Mojekolo.cz, Altima, nebo společnost Rengl.

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky nehoda, cyklista, projekt, Policie České republiky, dopravní nehoda, zranění, Centrum dopravního výzkumu, Česko, cyklistika

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.