Stavbě dálnice D35 mezi Sadovou a mimoúrovňovou křižovatkou Plotiště u Hradce Králové ustoupí pět rodinných domů v obci Všestary. Ředitelství silnic a dálnic se s jejich majiteli dohodlo na odkoupení. Vyvlastňovat se nemuselo.
Silné deště minulých týdnů harmonogram 7,5 kilometru dlouhé stavby, která začala v polovině září, nezbrzdily. Silnice má být hotová na konci roku 2026. Při dnešním oficiálním zahájení stavby to uvedli představitelé ŘSD a stavební firmy MI Roads.
"V současné době se připravuje demolice domů. Jsem rád, že s vlastníky došlo k vzájemné dohodě. Domy jsme museli vykoupit, protože průchod (dálnice) územím nebyl jinak možný," řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Plán stavby podle něj nezbrzdily ani deště a ani archeologický výzkum, který v lokalitě nyní končí.
Stavební sdružení vedené firmou MI Roads začalo skrývkami zeminy. "Přes komplikace se srážkami jsme v minulém týdnu ihned zahájili práce. Čeká nás milion kubíků (zeminy) ve výkopech a devět mostů," uvedl předseda správní rady MI Roads Zdeněk Ludvík.
U Sadové budou muset stavbaři prioritně do konce roku 2025 vybudovat 1,26 kilometru dálnice včetně mimoúrovňové křižovatky Sadová. Tato část naváže na budovaný úsek D35 mezi Hořicemi na Jičínsku a Sadovou, který má být hotový na konci roku 2025. Bez prvního úseku u Sadové by dálnice od Hořic skončila v polích. Až do Hradce Králové po zbývajících 6,3 kilometru dálnice by se řidiči měli projet na konci roku 2026.
Celý úsek Sadová - Potiště přijde podle výsledků soutěže na 1,63 miliardy korun bez DPH. To je na úrovni 67 procent ceny předpokládané před soutěží.
V trase D35 mezi Sadovou a Plotištěm archeologové objevili zřejmě nejdelší pravěkou mohylu v Evropě. Pohřební mohyla o délce kolem 190 metrů s maximální šířkou 15,1 metru z doby kultury nálevkovitých pohárů datované do čtvrtého tisíciletí před naším letopočtem byla objevena na rozhraní katastrů obcí Dlouhé Dvory a Lípa.
V současnosti se v Pardubickém, Královéhradeckém a Olomouckém kraji buduje osm úseků D35 o celkové délce 54 kilometrů. Na zahájení letos čeká ještě část z Litomyšle do Janova.
Jako poslední by se měly budovat úseky Opatovec - Staré Město a Staré Město - Mohelnice na pomezí Pardubického a Olomouckého kraje. Hotové by měly být podle současných představ v roce 2029. Úsek v Libereckém kraji, který vede přes Český ráj, nebude ŘSD stavět jako dálnici, ale jako přeložku silnice I/35. Vyhne se obcím a bude mít dva pruhy s třetím pruhem ve stoupáních.
Dálnice D35 má spojit Liberec, Hradec Králové a Olomouc. Bude severní alternativou k přetížené dálnici D1. Vláda její stavbu označuje za prioritní. "V letošním roce se D35 stane nejrozestavěnější dálnicí v České republice. Na konci roku by se mělo pracovat zároveň na 64 kilometrech," uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Po dokončení bude D35 s délkou 210 kilometrů nejdelší dálnicí v Česku. Zatím je z D35 hotových několik vzájemně nepropojených částí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.