Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekPondělí, 15. července 2024, 09:23, aktualizováno 5. srpna 2024, 8:38
Program Doprava 2021–2027 (OPD3) patří s celkovou alokací 4,9 miliard euro k největším operačním programům v České republice. Jeho cílem je zvýšit konkurenceschopnost ČR prostřednictvím moderní dopravní infrastruktury. V rámci opatření č. 5 podporuje také výstavbu a modernizaci železniční infrastruktury mimo TEN-T, tedy regionálních tratí. Jedním z významných projektů strategického významu, jenž byl spolufinancován z OPD3 prostřednictvím Fondu soudržnosti částkou 2,39 miliard korun, je Modernizace trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim, 3. stavba, zdvoukolejnění Pardubice-Rosice nad Labem – Stéblová.
Tento projekt OPD3 s poněkud dlouhým názvem, který byl realizován v Pardubickém kraji v letech 2021–2024, je významný nejen svým rozsahem, ale také pozitivními přínosy v oblasti železniční dopravy v Hradecko-pardubické aglomeraci, protože spojuje dvě velká krajská města: Pardubice a Hradec Králové. Navíc, ačkoli se jedná o regionální trať, její význam je celorepublikový, protože v případě poruchy či nehody na 1. železničním koridoru, slouží jako objízdná trasa pro dálkovou a nákladní dopravu.
Žst. Pardubice – Rosice nad Labem | zdroj: Ministerstvo dopravy
Hlavním přínosem je zdvoukolejnění a celková modernizace úseku železniční trati Pardubice-Rosice nad Labem – Stéblová, čímž došlo jak k zvýšení dopravní kapacity (např. díky vyloučení čekání na křižování vlaků), tak zkrácení cestovní doby mezi Pardubicemi a Hradcem Králové a tím k zatraktivnění železniční dopravy nejen pro občany těchto dvou krajských měst, ale i přilehlých obcí, kteří do Pardubic nebo Hradce Králové denně dojíždějí do škol a za prací. Navíc výhledově se počítá – po instalaci zabezpečovacího systému ETCS (European Train Control System) – se zvýšením cestovní rychlosti z dnešních 100 km/h až na 160 km/h.
Modernizace trati u žst. Stéblová obec | zdroj: Správa železnic
Součástí modernizace byla mimo jiné výstavba 7,485 km zcela nových tratí, instalace nového dálkově ovládaného traťového a staničního zabezpečovacího zařízení, vybudování bezbariérových přístupů k vlakům u tří železničních stanic, ale především starý jednokolejný most přes Labe, který tvořil tzv. úzké hrdlo, byl nahrazen novým moderním dvoukolejným železničním mostem.
Zdvoukolejnění Labského mostu blízko žst. Pardubice – Rosice nad Labem | zdroj: Správa železnic
V projektu byl od fáze plánování až po samotnou realizaci uplatněn tzv. princip nediskriminace, a to především formou technických řešení, což v praxi znamená, že všechny modernizované železniční stanice jsou bezbariérové, nástupiště a přilehlé zpevněné plochy přístupné cestujícím jsou opatřeny reliéfním a barevným značením zajišťujícím bezpečný pohyb osob s omezenou schopností orientace. V prostoru stanic je pak nainstalován také informační zvukový a vizuální systém.
Bezbariérový vstup na nástupiště žst. Pardubice – Rosice nad Labem | zdroj: Správa železnic
Žst. Pardubice – Rosice nad Labem | zdroj: Správa železnic
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.