Počasí dnes30 °C, zítra22 °C
Neděle 8. září 2024  |  Svátek má Mariana
Bez reklam

Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.

Program Doprava podporuje rozvoj regionálních železničních tratí

PR článek, aktualizováno 5. srpna 2024, 8:38

Program Doprava 2021–2027 (OPD3) patří s celkovou alokací 4,9 miliard euro k největším operačním programům v České republice. Jeho cílem je zvýšit konkurenceschopnost ČR prostřednictvím moderní dopravní infrastruktury. V rámci opatření č. 5 podporuje také výstavbu a modernizaci železniční infrastruktury mimo TEN-T, tedy regionálních tratí. Jedním z významných projektů strategického významu, jenž byl spolufinancován z OPD3 prostřednictvím Fondu soudržnosti částkou 2,39 miliard korun, je Modernizace trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim, 3. stavba, zdvoukolejnění Pardubice-Rosice nad Labem – Stéblová.

Tento projekt OPD3 s poněkud dlouhým názvem, který byl realizován v Pardubickém kraji v letech 2021–2024, je významný nejen svým rozsahem, ale také pozitivními přínosy v oblasti železniční dopravy v Hradecko-pardubické aglomeraci, protože spojuje dvě velká krajská města: Pardubice a Hradec Králové. Navíc, ačkoli se jedná o regionální trať, její význam je celorepublikový, protože v případě poruchy či nehody na 1. železničním koridoru, slouží jako objízdná trasa pro dálkovou a nákladní dopravu.

Žst. Pardubice – Rosice nad Labem | zdroj: Ministerstvo dopravy                              

Hlavním přínosem je zdvoukolejnění a celková modernizace úseku železniční trati Pardubice-Rosice nad Labem – Stéblová, čímž došlo jak k zvýšení dopravní kapacity (např. díky vyloučení čekání na křižování vlaků), tak zkrácení cestovní doby mezi Pardubicemi a Hradcem Králové a tím k zatraktivnění železniční dopravy nejen pro občany těchto dvou krajských měst, ale i přilehlých obcí, kteří do Pardubic nebo Hradce Králové denně dojíždějí do škol a za prací. Navíc výhledově se počítá – po instalaci zabezpečovacího systému ETCS (European Train Control System) – se zvýšením cestovní rychlosti z dnešních 100 km/h až na 160 km/h. 

Modernizace trati u žst. Stéblová obec | zdroj: Správa železnic

Součástí modernizace byla mimo jiné výstavba 7,485 km zcela nových tratí, instalace nového dálkově ovládaného traťového a staničního zabezpečovacího zařízení, vybudování bezbariérových přístupů k vlakům u tří železničních stanic, ale především starý jednokolejný most přes Labe, který tvořil tzv. úzké hrdlo, byl nahrazen novým moderním dvoukolejným železničním mostem.  

Zdvoukolejnění Labského mostu blízko žst. Pardubice – Rosice nad Labem | zdroj: Správa železnic    

V projektu byl od fáze plánování až po samotnou realizaci uplatněn tzv. princip nediskriminace, a to především formou technických řešení, což v praxi znamená, že všechny modernizované železniční stanice jsou bezbariérové, nástupiště a přilehlé zpevněné plochy přístupné cestujícím jsou opatřeny reliéfním a barevným značením zajišťujícím bezpečný pohyb osob s omezenou schopností orientace. V prostoru stanic je pak nainstalován také informační zvukový a vizuální systém.   

Bezbariérový vstup na nástupiště žst. Pardubice – Rosice nad Labem | zdroj: Správa železnic

Projekt Modernizace trati Hradec Králové – Pardubice – Chrudim, 3. stavba, zdvoukolejnění Pardubice-Rosice nad Labem – Stéblová v číslech:

  • Nové nebo modernizované železniční stanice a zastávky: 3
  • Délka nových tratí 7,485 km
  • Celkové náklady projektu 3,93 miliardy korun, vč. DPH
  • Příspěvek EU z Fondu soudržnosti 2,39 miliard korun
  • Kapacita trati před rekonstrukcí 24 h/197 vlaků vs. kapacita trati po rekonstrukci 24 h/294 vlak

Žst. Pardubice – Rosice nad Labem | zdroj: Správa železnic             

Hodnocení článku je 82 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto David Jančík © Ministerstvo dopravy, Ministerstvo dopravy, Správa železnic  

Štítky doprava, projekt, Česko, operační program, Operační program Doprava, Ministerstvo dopravy České republiky, Evropská unie, Evropský fond pro regionální rozvoj, Pardubice, Hradec Králové, Rosice nad Labem, Stéblová, Chrudim, Labský most

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Program Doprava podporuje rozvoj regionálních železničních tratí  |  Doprava  |  Zprávy  |  Hradecká Drbna - zprávy z Hradce a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.