„Přenos obrazu z místa zásahu je pro zdravotnickou záchrannou službu rozhodně přínosem. Operátoři linky 155 Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje používají přenos obrazu při komunikaci s volajícím. Kromě toho videopřenos používáme k dokreslení a upřesnění situace na místě zásahu ve chvíli, kdy už je pacientovi první pomoc poskytnuta telefonickou instruktáží a je čas věnovat se větším detailům. Příkladem praktického využití je vizualizace zranění pacienta nebo ověření mechaniky dýchání u vážných stavů. Již nyní víme, že významným bonusem je také zobrazení situace či okolí místa zásahu, na jejichž podkladě může operátor linky 155 poradit laikům s dalšími úkony. Navíc možnost využití 5G sítě zvýší kvalitu obrazu natolik, že můžeme sledovat řadu detailů. Věříme, že technologie bude mj. také využita operátory zdravotnického operačního střediska pro přesnější instruktáž a posuzování kvality laické první pomoci.“ popsal využití tohoto moderního druhu komunikace Jiří Smetana, ředitel Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje.
Během dnešního představení aplikace v plném provozu mohli účastníci na vlastní oči vidět, jak aplikace funguje. V centru Světa záchranářů v Karlových Varech byla dnes nasimulována srážka motorkáře s osobním vozem. Figurantka, která byla účastnicí nehody, volala před zraky pozvaných hostí linku 155. Z operačního střediska pak dostávala instrukce až do příjezdu záchranářů na místo nehody.
„Kromě údajů o poloze, totožnosti a stavu volajícího mohou již operátoři aktuálně ještě před příjezdem zdravotnické záchranné služby zmonitorovat prostředí, ve kterém se stala nehoda. To je v rámci Evropy přelomová novinka a já jsem hrdý, že je na tomto poli Česká republika průkopníkem. Velmi oceňuji, že díky aplikaci dochází k zásadnímu zkracování času příjezdu záchranářů na místo události. Přenos obrazu z místa zásahu je pak velkým přínosem jak pro české pacienty, tak také pro samotnou zdravotnickou záchrannou službu,“ řekl ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (ANO), který se do Karlových Varů připojil on-line.
Novinka se začala na krajských zdravotnických záchranných službách testovat v červnu 2020 a za první tři měsíce již pomohla v desítkách případů. Videopřenos je postaven na principu maximální jednoduchosti a efektivity tak, aby byl 100% využitelný v krizové situaci, kdy je volající pod tlakem okolností. „Aplikace Záchranka doteď detailně odpovídala na základní důležité otázky – kde se volající nachází, co se mu stalo a o koho se jedná. Stále jsme ale hledali způsob, jak bychom operátory dostali na místo ještě před příjezdem zdravotnické záchranné služby, aby si mohli sami udělat obrázek o tom, jak to na místě nehody vypadá. Po více než ročním vývoji, na kterém se podíleli odborníci z přednemocniční neodkladné péče a který byl hrazen z financí generálního partnera aplikace Záchranka – Nadace Vodafone a také z dotačního příspěvku Ministerstva zdravotnictví ČR, se dílo podařilo uvést do provozu,“ dodává ředitel Aplikace Záchranka Filip Maleňák.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.