Odbory automobilky Škoda Auto požadují 14denní karanténu pro všechny zaměstnance firmy. Zastavila by se tak výroba. Současná situace, která vzniká kvůli pandemii koronaviru, bude mít vliv na pracovní místa.
„Chci vyjednat 14denní karanténu pro lidi, aby se zjistilo, když budou v izolaci, že mají třeba nějaké příznaky a aby to někdo prověřil," řekl odborový předák Jaroslav Povšík. Během karantény by firma podle něj vydezinfikovala všechna místa v závodu. Firma zároveň podle Povšíka musí sehnat dostatek dezinfekčních prostředků pro zaměstnance.
Karanténou by se tak předešlo možnému šíření viru mezi zaměstnanci. Škodovka má prvního zaměstnance, u kterého se prokázala nákaza koronavirem. Pracuje mimo hlavní výrobní závod v Škoda Parts Center v Řepově, který s Mladou Boleslaví přímo sousedí.
Současná situace bude podle Povšíka mít vliv na pracovní místa. Firma podle něj například zastaví náborové kampaně, je možné, že současný nedostatek zaměstnanců se otočí do mírného přebytku. "Už Průmysl 4.0, elektromobilita, konektivita, všechny ty systémy už útočí na zaměstnanost. Toto to ještě akceleruje. Kdo si dneska koupí auto, když dealeři nemohou mít otevřeno?" řekl Povšík.
Podle něj má firma záchytné systémy, aby byly dopady na zaměstnanost co nejmenší. "Zastavíme v první řadě nábory," řekl Povšík. Je také možné, že firma nabídne starším zaměstnancům bonus za předčasný odchod do důchodu. "Uděláme zásah do (pracovních) agentur. Tam máme 3200 lidí, tam mají třeba nepevné smlouvy, třeba jen půlroční nebo roční, to znamená, že my jim je neobnovíme," uvedl Povšík jeden z příkladů, jak by se firma mohla s přebytkem zaměstnanců vypořádat.
Následně by na řadu přišli v případě nutnosti kmenoví zaměstnanci ve zkušební době a zaměstnanci se smlouvou na dobu určitou.
Škoda Auto může podle Povšíka přebytečné zaměstnance na konkrétních pracovištích využít v jiné části výroby, kde je naopak podstav. Díky tomu, že je výroba z velké části zautomatizovaná, se pracovníci podle něj dobře zaučí pro novou činnost.
O 14denní přerušení výroby a karanténu požádaly také odbory automobilky Hyundai v Nošovicích.
Škoda Auto loni dodala do celého světa 1,24 milionu aut. Provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. Zaměstnává téměř 39.000 zaměstnanců, z toho v ČR téměř 34.000 lidí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.