Počasí dnes0 °C, zítra0 °C
Sobota 4. ledna 2025  |  Svátek má Diana
Bez reklam

Reklamace nevhodného dárku: Proč to může být složitější?

Nevhodný dárek pod stromečkem může způsobit vrásky na čele. Co dělat, když je dárek poškozený nebo nesplňuje očekávání? Když dostaneme dárek, který nefunguje nebo má jiné nedostatky, reklamace by měla být jasná věc. V praxi to ale může být složitější, než se zdá. I když zákon nečiní rozdíly mezi e-shopy a kamennými obchody, reklamace dárků má svá specifika.

Když dostanete dárek, stáváte se sice jeho vlastníkem, ale všechna práva k reklamaci zůstávají u osoby, která dárek koupila. „Reklamovat tedy může v podstatě pouze původní kupující, ledaže by obdarovanému postoupil svá práva, což se prakticky neděje. Většinou obchodníci tuto záležitost moc neřeší, pokud se prokážete účtenkou či kupním dokladem. Vyhovět vám však nemusí, proto na to raději myslete,“ upozorňuje v tiskové zprávě Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

V prvních šesti měsících po koupi máte silnější pozici – pokud se objeví vada, předpokládá se, že vada byla již v době koupi. Po této době musíte prokázat, že za vadu nemůžete vy sami. K reklamaci můžete přistoupit kdykoliv během dvouleté záruční doby, ale čím dříve, tím lépe.

Vada nemusí být jen technická. Pokud zboží nemá vlastnosti, které byly slíbeny nebo které jste očekávali, můžete reklamovat. To zahrnuje i případy, kdy dostanete například špatnou velikost nebo barvu. Pokud reklamaci uplatňujete, informujte prodejce co nejdříve a poskytněte jasné informace o vadě.

Možná řešení a odpovědnost prodejce

Pokud prodejce vadu uzná, můžete požadovat opravu, slevu, nebo vyměnění zboží. Pokud se vada neustále opakuje, můžete od smlouvy odstoupit. Náklady spojené s oprávněnou reklamací nese vždy prodejce.

Někdy prodejci reklamaci zamítnou. Může to být buď proto, že vadu nezjistili, nebo ji neuznávají jako svou chybu. V takovém případě se můžete domáhat svých práv pomocí znaleckého posudku.

I když reklamace může být náročný proces, je důležité vědět, co můžete očekávat a jaké kroky podniknout, abyste svá práva efektivně uplatnili. A především – při nákupu se vždy pečlivě informujte o podmínkách a možnostech reklamace.

Ohodnoť článek

Foto pixabay.com

Štítky reklamace, právo, dTest, oprava, dárek, Vánoce, nevhodný, vrácení, zboží

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Reklamace nevhodného dárku: Proč to může být složitější?  |  Zprávy  |  Hradecká Drbna - zprávy z Hradce a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.