Zastupitelé Hradce Králové schválili dohody o pravidlech provozu sdílených elektrokoloběžek se společnostmi Lime Network a TO-MI electro CZ. Do stotisícového Hradce Králové by se tak elektrokoloběžky mohly vrátit po třech letech. V nabídce by mohly být přibližně do poloviny roku. Dohoda hlavně řeší omezení počtu nejvýše na 100 koloběžek na jednoho provozovatele, omezení rychlosti a stanovení zón se zákazem vjezdu.
V roce 2021 do města přišly se stovkami koloběžek firmy Lime a Bolt. Město následně začalo řešit jejich regulaci. Radnice poukazovala na to, že uživatelé nechávají koloběžky, kde nemají, a nedodržují pravidla provozu. Když město novelou vyhlášky o místních poplatcích zakotvilo pro elektrokoloběžky parkovací poplatek tři koruny denně za každý zabraný metr čtvereční, provozovatelé koloběžek z města odešli.
Nyní projevili o provozování elektrokoloběžek zájem firmy Lime a TO-MI electro CZ a radnice s nimi začala jednat o dohodě na pravidlech provozu. Podle radnice dohoda odráží ne vždy pozitivní předchozí zkušenosti. "Dohoda určuje přísné parametry fungování elektrokoloběžek, a to především v souladu s vyhláškou o místních poplatcích," uvedla primátorka Pavlína Springerová (Hradecký demokratický klub) s tím, že provozovatelé s placením poplatku souhlasí.
Podle opozičního zastupitele Pavla Marka (za ANO) bude obtížné vynutit zákaz vjezdu koloběžek do zón se zákazem. "S elektrokoloběžkami budou problémy. Je to špatně připravené," řekl.
Podle dohody může mít jedna firma nejvýše 100 koloběžek, přičemž limit pro celé město je 300 koloběžek. Parkovací stanoviště koloběžek budou shodná se stanovišti pro sdílená kola, která ve městě s dotací od radnice provozuje firma nextbike Czech Republic. Sdílené koloběžky dotaci města mít nebudou.
Maximální rychlost koloběžek bude podle dohody snížena na 20 kilometrů v hodině z předchozích 25 km/h. V 15 vybraných zónách bude rychlost snížena na 15 km/h, půjde například o pěší zóny, Šimkovy sady či historické centrum. Do sedmi zón budou mít koloběžky zákaz vjezdu, a to do Jiráskových, Žižkových a Sukových sadů, do podchodu pod třídou Karla IV., na náplavku u Labe, na ochozy na Benešově třídě a na všechny hřbitovy.
Dohoda řeší i odstraňování koloběžek z míst, kde nebudou mít povolené parkování. Pokud je provozovatelé ve stanovených lhůtách nepřeparkují, odstraní je město odvozem do svého areálu na letišti. Koloběžku pak provozovateli vrátí po uhrazení nákladů na odvoz ve výši 260 korun a po zaplacení poplatku za skladování koloběžky. V pracovní dny od 08:00 do 18:00 bude mít firma na přeparkování koloběžky čtyři hodiny, v ostatní době osm hodin.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.