Stavba lávky přes Labe v Hradci Králové jde podle plánu. A to i přesto, že dělníci narazili na komplikace s podložím na jednom z břehů. Stavba za 170 milionů korun by měla být dokončena letos v zimě. Práce se blíží do finále a dnes se uskuteční první zatěžkávací zkouška.
Zatěžkávací zkoušky na nové lávce se budou dělat celkem dvě. „Dnes provedeme takzvanou statickou zatěžkávací zkoušku,“ uvedla pro Hradeckou Drbnu mluvčí dodavatelské společnosti VINCI Construction Iveta Štočková. Ta se provádí statickým zatížením lávky nebo mostu. Použít jde prakticky jakýkoli předmět s požadovanou váhou. Velice často se jedná například o naložená auta nebo stavební stroje.
„Základním předpokladem pro realizaci dynamické zkoušky je kompletní osazení zábradlí. Jakmile toto bude hotové, lze dynamickou zkoušku uskutečnit,“ uvedla Štočková. Právě instalaci zábradlí stavaři připravují v těchto dnech. Zároveň se pracuje na předpolích lávky, kde je třeba dodělat odvodnění, osvětlení a samotné cesty.
Stavba se neobešla bez komplikací. Pod cyklostezkou na pravém břehu stavaři narazili na nevhodné podloží. „To si vyžádalo masivní sanaci,“ uvedla mluvčí. I přesto napsala, že jdou práce podle harmonogramu a lávka bude dokončená v termínu. Kompletně hotová má být v zimě. Veřejnosti začne sloužit v březnu příštího roku.
Za 103 metrů dlouhou lávku přes Labe město nakonec musí zaplatit 169,3 milionu korun. Právě vysoká cena je často terčem kritiky z řad některých zastupitelů i široké veřejnosti. Původně byla cena nižší, ale kvůli nečekaným událostem na stavbu se cenovka nakonec vyšplhala o 7,5 milionu korun.
„Město se rozhodlo postavit předraženou lávku. Peníze na jiné projekty ve městě se pak nedostávají nebo je šetřeno na špatných místech,“ uvedl před časem pro Hradeckou Drbnu zastupitel Adam Záruba (Změna a Zelení).
Podle jiných jde o nadčasovou stavbu, kterou si Hradec Králové zaslouží. „Věříme, že zdařile doplní už tak kvalitní městskou architekturu. Celá stavba se navíc doplňuje s budovou ČSOB,“ uvedl v tiskové zprávě náměstek primátora Jiří Bláha (ODS).
Velkým tématem bylo i samotné umístění lávky, která se nachází mezi dvěma mosty. Staví se 150 metrů od Pražského a 400 metrů od Tyršova mostu. Přes oba tyto mosty se pohodlně dostanou jak cyklisté, tak pěší.
„Když se stavěla lávka u zimního stadionu, tak jsem si říkal proč? Když jsou další mosty jen kousek. Ale teď to vidíme. Je pěkná a lidé ji hojně využívají. Takže i v tomhle případě se těším na spojení Aldisu a Smetanova nábřeží,“ napsal redakci zastupitel Zdeněk Fink (HDK).
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.