Kopie prací Marca Chagalla, Joana Miró, Františka Kupky nebo Jana Zrzavého lze zhlédnout v Galerii moderního umění (GMU) v Hradci Králové. Výstava nazvaná "Originál? Umění napodobit umění" má seznámit veřejnost s fenoménem padělků, falz, kopií a otázkami autorství ve výtvarném umění 20. století a současnosti.
"Výstava by měla pomoci návštěvníkům zorientovat se v nepřehledném prostředí uměleckého trhu a přimět je k obezřetnosti při případných nákupech uměleckých děl," řekl ředitel hradecké GMU František Zachoval.
Podle něj jde v oblasti umění v ČR o mimořádnou výstavu a výjimečný badatelský počin po roce 1989. "Sbírku falz v takovém rozsahu totiž ještě návštěvníkům žádná galerie nepředstavila. Jsme rádi, že dva roky práce se zúročily v podobě této výstavy, která nastavila také metodologii zkoumání falz po technické stránce. Výstava čítá více než sto děl a průměrná hodnota falz by se mohla vyšplhat až na 200 milionů korun," řekl Zachoval.
Organizátoři výstavy považují padělání uměleckých děl za obrovský problém, přičemž omylům se často neubrání ani galerie či sběratelé. Napomáhá tomu i anonymita virtuálního světa internetu, on-line aukcí a bazarů. "Falza z trhu s uměním nemizí. I když jsou odhalena, tak některá se vrací do původních sbírek a k tomu vznikají nová," řekla kurátorka Petra Příkazská.
Výstava je rozdělena do šesti hlavních částí podle zvolené techniky, postupu či způsobu vytváření falz. Jednotlivé oddíly jsou zastoupeny soubory obrazů, kreseb, grafických listů a plastik, ale také fotografiemi, konceptuálními díly a novými médii. Výstavu doplňují další dvě části, z nichž první představí jednu ze strategií současných umělců, tzv. apropriaci, tedy tvůrčí metodu, při níž si autoři přivlastňují styl jiného umělce či ve své tvorbě citují konkrétní díla nebo části děl jiných autorů. Druhá se týká mechanismů obchodu s výtvarným uměním, uvedla v tiskové zprávě GMU.
První část výstavy divákům objasňuje, co se rozumí pod pojmem falzum. Druhá část popisuje nejrůznější způsoby, jakými falzifikátoři upravují díla anonymních či méně známých autorů tak, aby jejich hodnota na trhu vzrostla. Následující oddíl upozorňuje na méně známou podvodnickou praxi, kdy jsou na trhu za originální autorská díla vydávány reprodukce, příležitostné tisky či ilustrace vyřezané z knih. Čtvrtá část výstavy se zabývá problémem nelegálního vytváření rozmnoženin děl. Následuje oddíl, který se týká fenoménu tzv. fiktivní identity, tedy prodeje děl vytvořených falzifikátorem a vydávaných za práce smyšleného umělce. Šestý tematický okruh se věnuje problematice zneužívání výstavních kopií, které se po skončení výstav dostávají na trh, kde jsou nabízeny jako originály, uvedli zástupci galerie.
Začátkem roku 2022 hradecká GMU plánuje vydat sborník, který vznikne jako doprovodná publikace k výstavě a objeví se v něm i některé příspěvky, které zazní na dnešní konferenci, věnované problematice falz z nejrůznějších úhlů pohledu. Hradecká GMU je příspěvkovou organizací Královéhradeckého kraje.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.