pondělí 30. března 2020 Arnošt

(NE)OBYČEJNÍ: Kamera a knipl vás chytí a nepustí, říká mladý hradecký režisér David Balda

Jméno David Balda je v českém filmovém průmyslu slyšet čím dál častěji. Teprve osmnáctiletý režisér a kameraman má na kontě již několik nezávislých a jeden celovečerní film a další půjde zanedlouho do kin. Mladý nadějný filmař, který prožil celý svůj dosavadní život v Hradci, nezapomíná na milované město ani ve svých filmech.

Zatímco filmoví fanoušci chodili v roce 2000 do kin na snímky jako Mission: Impossible II, Gladiátor nebo Trosečník, v České republice se v tu dobu narodil David Balda. Zpočátku nic nenasvědčovalo tomu, že by měl zamířit ke stříbrnému plátnu, jako malý prý po filmu nijak netoužil. První kontakt s kamerou přišel „až“ okolo desátého roku života. „Říká se, že kamera a knipl vás chytí a nepustí. Řekl bych, že je to pravda,“ líčí mladý režisér.

Touha věnovat se filmu prý nadále zesilovala a neopadla ani v následujících letech. „Odmala jsem se s dědou pohyboval mezi letadly a ve čtrnácti letech mě napadlo, že natočím dokument Historie jednoho letadla o mém dědovi, ve výsledku to mělo asi 15 minut. Přihlásili jsme se s ním do amatérské soutěže, kde jsme sklidili úspěch, a to mě nakoplo,“ popisuje své začátky David.

Každý rok jeden film

Důležitým bodem v dosavadní kariéře Davida Baldy bylo setkání s Vítkem Martincem – scénáristou a hercem, který mu na jedno setkání přinesl několik scénářů. Z této spolupráce vznikla Pomsta, tři čtvrtě hodiny dlouhý příběh studenta Vojenské školy v Hradci Králové, jenž je vyslán na tříměsíční stáž do ruského Čeljabinsku. V tomto filmu, který vysílala i Česká televize, si kromě autora scénáře Martince zahrál např. také herec Klicperova divadla Jiří Zapletal.

S přibývajícími nápady a čím dál komplikovanějšími natáčeními musel začínající umělec řešit také palčivou otázku financí. „Podpora nezávislého filmu je v České republice opravdu slabá,“ kritizuje Balda. Film Pomsta prý vznikl z velké části jen díky režisérově mamince. „Za financování jsme vděčni právě jí. Navíc s námi absolvovala i téměř celé natáčení a se vším nám pomáhala.“

Život píše příběhy. Za každým příběhem je člověk. A právě o lidech je projekt (Ne)obyčejní, který přináší (ne)obyčejné příběhy (ne)obyčejných lidí. Znáte někoho, s kým by stálo za to zajít na kus řeči a představit jeho příběh? Pošlete nám svůj tip na e-mail redakce@hradeckadrbna.cz 

Poměrně bouřlivé reakce sklidilo donedávna poslední dílo mladého režiséra – Nevinná krutost. Další kus z pera Vítka Martince zavedl diváky do prostředí psích zápasů. „Zajímavé na tomto snímku je, že to je teprve třetí film na světě, který se věnuje této problematice. Nicméně, se to nesetkalo s příliš velkým úspěchem, protože ukazuje drastické záběry psích zápasů a Češi jsou milovníci psů, takže to nebylo vhodné téma,“ vzpomíná Balda a dodává: „Říkáme si, že čas tohohle filmu třeba ještě přijde, až opadnou emoce. Rádi bychom ho zkusili také dostat do zahraničí.“

Hradec, tady jsem doma

Všechny Baldovy filmy jsou z velké části točené v Hradci Králové, kde vyrůstal. „Když jsem začínal, tak většina lidí z Hradce, kteří se pohybují u filmu tvrdili, že se tu nedá natáčet. Údajně tu nejsou lokace. Já si to nemyslím, jde o to ta místa dobře využít, ale nechci, aby to znělo jako chvástání.“

Své tvrzení dokládá tím, že jen letos si Hradec pro svá díla vybrala již řada tvůrců. U Labe natáčela například hvězda hollywoodských akčních filmů Jackie Chan a na hradeckém vlakovém nádraží vznikal český film Zlatý podraz.

Právě volba míst a jejich využití je podle Davida pro film takřka klíčové. „Atmosféra je dle mého názoru jedna z nejdůležitějších složek filmu. Proto se snažím do posledního detailu splnit své představy o scéně, vytvořit zajímavé nasvícení a podobně. Právě třeba světlem můžeme ovlivnit vyznění celé scény, zda bude vypadat tajemně, komediálně, nebo třeba hororově.“

Technika jde ohromně dopředu

Kvalitu filmů nepochybně ovlivňuje také technické zázemí. První, ryze amatérské počiny vznikaly s dnes již takřka historickou technikou, na kterou s nostalgií hradecký umělec vzpomíná. „Dnes točíme na zcela jinou techniku. S tím samozřejmě souvisí i další věci jako střih a podobně. Například poslední film Narušitel je natočený již ve 4K a ve střižně jsme strávili 3 měsíce.“

Právě nejnovější Narušitel půjde v lednu do kin. Jeho scénář je inspirován příběhem Vladislava Baldy - Davidova dědy, který sloužil jako armádní pilot. „Příběh je, a to zdůrazňuji, pouze inspirovaný. Použili jsme z něho do scénáře několik stěžejních událostí, další zápletky jsme využili z příběhů jiných pilotů stejné generace. Sám děda do scénáře a natáčení zasahoval spíše po odborné stránce, aby bylo vše realistické, odpovídající době,“ uzavřel režisér.

Autoři | Foto Archiv Davida Baldy

Štítky neobyčejní, David Balda, režisér, film, Hradec Králové

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.