Počasí dnes10 °C, zítra14 °C
Čtvrtek 25. dubna 2024  |  Svátek má Marek
Bez reklam

Na trati mezi Žacléřem a Lamperticemi budou jezdit drezíny. Nejdříve v létě 2023

Výletní a zážitková železnice Žacléř - Královec na Trutnovsku by mohla přivítat první návštěvníky v létě 2023. Odkup nevyužívané regionální trati společností TMŽ Martina Dvořáka od Správy železnic zhruba před 14 dny schválila vláda. Do konce roku by měla být zapsána změna vlastníka trati v katastru nemovitostí, poté může následovat fyzické předání trati a příprava dráhy na provoz, řekl Dvořák.

Společnost TMŽ v lednu uspěla ve výběrovém řízení na odkup této podkrkonošské dráhy od Správy železnic s nabídkovou cenou 2,4 milionu korun. Dalších 6,3 milionu korun vynaloží na bankovní záruku, kterou požaduje Správa železnic na to, že společnost TMŽ bude trať udržovat v provozuschopném stavu nejméně pět let.

"Nyní vyřizujeme bankovní záruku, která je součástí transakce koupě trati. Pokud bychom nesplnili podmínky dané smlouvou, tak Správa železnic si ty peníze z účtu vezme. My se stáváme majiteli trati v okamžiku zápisu do katastru nemovitostí. Počítám, že by k tomu mělo dojít někdy v listopadu či prosinci," řekl Dvořák.

Od toho se odvíjí také zprovoznění trati pro turisty, které se oproti odhadům opozdí. Původně odhadovaný termín zprovoznění trati na jaře 2023 se podle něj nestihne.

"Poměrně dlouho trvalo než vláda prodej schválila, počítali jsme s tím, že k tomu dojde nejpozději letos na jaře, přičemž k tomu došlo až v půlce prázdnin. Samotné vyřízení bankovní záruky je poměrně složitá a zdlouhavá věc. Mohli jsme ji začít vyřizovat až v okamžiku, kdy to bylo schváleno vládou a kdy nám Správa železnic poslala návrh kupní smlouvy," řekl  Dvořák.

Na regionální trati Žacléř - Královec nejezdí pravidelné vlaky od roku 2009. Zatímco samotná železniční trať je podle něj ve velmi dobrém stavu a kromě základní údržby a menších úprav nebude potřeba udělat nic, dvě zchátralé nádražní budovy, jedna v Žacléři a druhá v Lamperticích, které k trati patří, budou potřebovat investice za desítky milionů korun.

Společnost TMŽ má v plánu využívat trať mezi nádražím v Žacléři a v Lamperticích pro provoz šlapací drezíny a na zbytku trati by chtěla provozovat zážitkové vlaky na požádaní nebo pro firemní akce.

"Abychom mohli trať zprovoznit jako turistickou atrakci drezín, odhadujeme investici do dvou milionů korun. Na začátek počítáme se třemi drezínami. Cena jedné drezíny je v hrubém odhadu 150 až 170 tisíc korun," řekl  Dvořák.

Společnost chce v budoucnu při opravách nádražních budov spolupracovat s místními samosprávami. Ve staniční budově v Žacléři je v plánu muzeum trati a na přilehlých pozemcích stání pro obytná auta. Budovu v Žacléři by společnost chtěla využívat také jako zázemí k provozu šlapacích drezín a celé trati. Budova v Lamperticích by se měla v budoucnu změnit pro ubytování turistů.

Společnost TMŽ již dříve získala od Správy železnic trať Čejč – Uhřice na jižní Moravě.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Kordis

Štítky ČR, železnice, rekreace, zábava, stavby, Trutnovsko, Žacléř, Martin Dvořák, Správa železniční dopravní cesty, Lampertice, vláda, Královec, okres Trutnov

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Na trati mezi Žacléřem a Lamperticemi budou jezdit drezíny. Nejdříve v létě 2023  |  Zprávy  |  Hradecká Drbna - zprávy z Hradce a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.