Počasí dnes17 °C, zítra22 °C
Pátek 29. března 2024  |  Svátek má Taťána
Bez reklam

Část semaforů v Hradci Králové funguje v novém režimu. Systém bude automaticky vybírat pokuty

Zelená vlna – pojem, který znal v Hradci Králové každý řidič. Šlo o speciální nastavení semaforů, které řidičům umožnilo projet Gočárův okruh bez zbytečného zastavovaní v křižovatce. Tento systém však narušilo budování Inteligentního dopravního systému. Díky novým semaforům zelená vlna nefunguje. Postupně však vzniká nový systém režimu.

Nový způsob řízení dopravy už funguje alespoň na části Gočárova okruhu. Od poloviny prosince jsou zkoordinované semafory na trase od křížení s třídou Karla IV, přes křižovatku s Gočárovou třídou, ulicí v Lipkách až po výjezd na Pardubice.  

Podle města jsou semafory nastavené tak, aby reagovaly na aktuální intenzitu dopravy. Semafory tak upřednostňují vozy hromadné dopravy, integrovaný záchranný systém a směry, ze kterých je největší dopravní nápor. „Takový systém fungování zelené vlny se bude následně rozšiřovat i na další páteřní komunikace ve městě,“ potvrdila mluvčí Hradce Králové Kateřina Šmídová. Další nové nastavení semaforů čeká křižovatky v obou směrech na Rašínově třídě.  

Ve Střelecké ulici už zkušebně funguje i noční režim světelné křižovatky. V rámci něho zelená svítí nepřetržitě vozidlům jedoucí po hlavní silnici. Pokud však detektor zaznamená blížící se vozidlo z vedlejší ulice, semafor se přepne a umožní mu průjezd.  

To vše bezesporu řidiči ocení. Někteří však poukazují na nastavení semaforů u přechodů pro chodce. Fakticky si totiž nový semafor na zelenou přepne chodec sám pouhým stisknutím tlačítka. A to nejen v noci, ale i v průběhu celého dne. „Ve špičce jeden chodec zastaví dopravu na silnici, kde vytvoří zbytečně dlouhou kolonu aut, která dopravu zaseká,“ poukazuje na problém řidič Pavel Dušan, který komentoval nové nastavení na sociálních sítích.  

Inteligentně bude řízeno 34 křižovatek ve městě  

Radnice plánuje Inteligentní systém dopravy zavést na 34 nejfrekventovanějších křižovatkách ve městě. V současnosti jich je dokončeno deset. „Pokud jde o přechody pro chodce, kterých se projekt týká, tak hotové jsou tři ze čtyř. Stávající stav na křižovatkách je jakýmsi mezistupněm, který dovoluje zhotoviteli doladit jednotlivé kroky směřující k plnému nasazení inteligentního řízení dopravy v Hradci Králové,“ říká náměstek primátora Jiří Bláha (ODS). 

Za celý systém včetně nákladů šestiletého provozu, servisu a dalších služeb město zaplatí 229,3 milionu korun, přičemž část nákladů uhradí z dotace. S dokončením stavebních prací na Inteligentním dopravním systému se počítá na podzim roku 2022. Na plno začne systém fungovat v roce 2023. 

Na samotném Gočárově okruhu bude chytře řízeno 12 křižovatek. Vnitřní okruh bude mít tři chytré semafory. Při výjezdu z centra ve směru do Kuklen řidiči projedou celkem šest chytře řízených křižovatek. To se však netýká okružní křižovatky Koruna, která svým zpracováním dopravu z města brzdí.  

Doba hájení skončila, hradecká křižovatka Koruna nefunguje. Je špuntem pro dopravu, tvrdí řada lidí

Minulé vedení města ji s velkou slávou slavnostně otevřelo v srpnu roku 2016. Nová okružní křižovatka za 128 milionů korun měla vyřešit problém s dopravou na výjezdu z Hradce Králové. S odstupem času se však ukázalo, že nefunguje, jak má. Podle...

Na výpadovce do Pardubic budou tři chytré křižovatky, na výjezdu do Vysokého Mýta šest, do Jičína také šest a například do Třebechovic pod Orebem celkem tři. Chytře bude řízena i křižovatka v Plačicích u hospody.  

Kromě plynulosti dopravy i automatické vybírání pokut 

„Hlavním smyslem vybudování Inteligentního dopravního systému je zajištění bezpečnější a plynulejší dopravy ve městě. To zajistí chytré zařízení, které bude reagovat na aktuální dopravní situaci a uzpůsobí podle toho světelné řízení křižovatek,“ tvrdí primátor Hradce Králové Alexandr Hrabálek (ODS).  

Kromě upřednostňování vozů hromadné dopravy a záchranářů nebo policie, má systém umět reagovat i na aktuální dopravní situaci. Například v dopravních špičkách by měl umět vyhodnotit riziko tvorby kolon a předejít jim. V případě vytvoření kolony bude jeho prioritou rozpohybovat ji.  

„Ke sledování dopravy bude využita takzvaná radarová detekce. Což je jeden z nejmodernějších způsobů detekce vozidel na křižovatkách,“ řekl Ivo Gajdošík z dodavatelské společnosti Cross Zlín.  

Systém zároveň pomůže policii. Pomocí kamery totiž naskenuje poznávací značku a vyhodnotí, zda po městě nejede například kradené auto. Zároveň pozná i to, zda nemá vozidlo propadlou technickou. Pro automatické vybírají pokut je v současnosti vytipováno deset míst. Třeba v ulicích Koutníkova a Antonína Dvořáka budou kamery hlídat maximální povolenou rychlost.  

Hodnocení článku je 52 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto

Štítky IDS, inteligentní, dopravní, systém, Hradec Králové, semafor, křižovatka, komplikace, oprava, výměna, doprava, řízení, provoz, Inteligentní dopravní systém, Karel IV. Lucemburský, Pardubice, ODS, Antonín Dvořák, Silnice I/31, Lipka, Jiří Bláha

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Zatím zde nejsou vloženy žádné komentáře.

Část semaforů v Hradci Králové funguje v novém režimu. Systém bude automaticky vybírat pokuty  |  Zprávy  |  Hradecká Drbna - zprávy z Hradce a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.